.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 31 تير 1395
.

لینک دانلود رایگان 20 گام آزمون وکالت



:: برچسب‌ها: گام" آزمون" وکالت"لینک" دانلود" رایگان" 20 "گام "آزمون" وکالت" ,
:: بازدید از این مطلب : 3522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 31 تير 1395
.

لینک دانلود رایگان گزیده اصول فقه



:: برچسب‌ها: لینک" دانلود" رایگان" گزیده" اصول "فقه" ,
:: بازدید از این مطلب : 3224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 31 تير 1395
.

لینک دانلود رایگان محشای خانواده



:: برچسب‌ها: لینک" دانلود" رایگان "محشای "خانواده" ,
:: بازدید از این مطلب : 3182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 31 تير 1395
.

لینک دانلود رایگان محشای ارث



:: برچسب‌ها: لینک" دانلود "رایگان "محشای "ارث" ,
:: بازدید از این مطلب : 3202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : پنج شنبه 31 تير 1395
.

مقدمه

یكی از آسیب های مهم در همه جوامع انسانی ،ارتكاب جرم قتل است كه به عنوان یكی از قدیمی ترین جرایم در جهت مطرح می باشد.در واقع از زمانی كه جامعه بشری شكل گرفت و كشاكش و اصطكاك منافع بین انسان ها آغاز شد ،جرم قتل نیز به وجود آمد.به طور كلی قتل به دو دسته «عمد» و «غیرعمد» (خطایی)تقسیم بندی می گردد.البته در كشور ما نوع سومی كه به آن «قتل شبه عمد» گفته می شود نیز وجود دارد.

تفاوت اساسی این دو دسته قتل(عمد و غیرعمد)در هدف و نیت عامل یا عاملان آن است.در قتل عمد قاتل با هدف قبلی قصد كشتن مقتول را دارد اما در قتل غیرعمد ،سهل انگاری و عدم وجود نیت قبلی قاتل منجر به از بین رفتن انسانی مش ود و در هر دو صورت جرم محسوب می گردد.

قتل در نیروهای مسلح بیشتر غیرعمدی و به دلیل سهل انگاری رخ می دهد و آمار وقوع آنها بسیار اندك است ،ولی به لحاظ حساسیت موضوع كه از بین رفتن نیروی انسانی از مجموعه نیروهای مسلح كشور را در پی دارد قابل پژوهش علمی و با نگاه آسیب شناسی است.

قتل غیر عمد

قتلی است که در آن قاتل قصد کشتن مقتول را نداشته و عملی که منجر به قتل شده نیز نوعاً کشنده نبوده‌است.

قتل غیر عمد در مفهوم کلی خود در قانون مجازات (مادهٔ ۲۹۵) یا شبه عمد است و یا خطایی محض . بنابراین تعریف اگر عملی نوعا کشنده نباشد ولی بر اثر اتفاق مرگ را به دنبال بیاورند شبه عمد و اگر قاتل بدون این که قصد قتل را داشته باشد به انجام عملی ـ چه نوعا کشنده باشد و چه نباشد، چه مشروع باشد و چه نباشد ـ بر روی یک غیر انسان بپردازد مثل شلیک به یک شکار ولی این عمل باعث رخ دادن جنایتی بر روی یک انسان مثلا قتل انسانی که به طور غیر قابل پیش بینی ای در معرض تیر قرار بگیرد شود، عمل خطای محض است .

تصادفات رانندگی از مصادیق مهم قتل غیر عمد هستند . در این نوع قتل فرد مقصر به قصاص محکوم نمی شود بلکه به پرداخت دیه از جنبه حقوق فردی به وراث متوفی محکوم می‌شود، همچنین از جنبه عمومی جرم به جهت قصور انجام داده با حکم قاضی می تواند به مجازاتهایی مانند زندان یا جریمه نقدی محکوم شود .

چون شخص، شخص دیگر را بدون عداوت کشت یعنی بدون اراده و عمد اسبابی بر او انداخت و یا سنگی بر او فرود آورد و بدون خبر مرد، در حالتی که شخص فاعل دشمن و یا در پی اذیت و آزار او نبود.

 



:: برچسب‌ها: قتل عمد و انواع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 3150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : سه شنبه 29 تير 1395

تفاوت عقد بیع وعقد اجاره

 

ازدواج دائم با ازدواج موقت درجهاتی با هم مشترک و در جهاتی دیگر با هم متفاوتند یکی از اولین وجوه این تفاوت مدت زمان ازدواج است که در ازدواج دائم صیغه عقد به صورت دائمی و در ازدواج موقت برای مدت زمان معینی جاری می شود

2- ذکر دقیق مدت زمان عقدموقت الزامی است در غیر این صورت یا حکم به بطلان عقد و یا بنا به مصالحی حکم به ازدواج دائم داده می شود

3-در ازدواج موقت ازادی بیشتری جهت تصمیم گیری برای ادامه زندگی وجود دارد

4-در ازدواج دائم خواه نا خواه مرد عهده داره مخارج زندگی است ولی در ازدواج موقت بستگی به پیمان طرفین دارد و الزامی در این زمینه نیست

5-در ازدواج دائم مرد به خودی خود رئیس خانواده است اما در ازدواج موقت بستگی به قرار داد زن و مرد دارد

6-در ازدواج دائم زن و مرد از یکدیگر ارث می برند در حالی که در ازدواج موقت این چنین نیست

7-عدم وجود مهریه در ازدواج موقت موجب بطلان عقد است ولی در ازدواج دائم اجباری به مهرنیست و فقط مهرالمثل تعیین می شود

8-خواستگاری از زوجه موقت همانند زوجه دائم حرام است

9-زوجه موقت همانند زوجه دائم باید عده نگه دارد .عده زوجه موقت45 روز است.

10-در ازدواج موقت اگر مقاربتی صورت نگرفته باشد زن می توانذ بلا فاصله با مرد دیگری ازدواج کند و در صورت ایجاد مقاربت می تواند بلا فاصله با مرد قبلی و با عده نگه داشتن با مرد دیگری ازدواج کند.

11-در ازدواج موقت همانند ازدواج دائم جمع بین دو خواهر جایز نیست

12-در ازدواج دائم هیچکدام از زوجین بدون جلب رضایت دیگری حق ندارد از بچه دار شدن جلوگیری کند ولی در ازدواج موقت جلب رضایت دیگری ضرورتی ندارد .فرزند حاصل ازازدواج موقت همانند فرزند حاصل از ازدواج دائم است

13-در ازدواج دائم تعیین محل مسکن با شوهر است اما در ازدواج موقت ملاک قرارداد بین زن وشوهر است و اگر قراردادی نداشته باشند زن اجباری به ماندن در محل معین شده توسط شوهر را ندارد .

14-در ازدواج دائم بر زن واجب است از همسرش تمکین کند ولی در ازدواج موقت الزامی نیست در ضمن در ازدواج موقت هر دو طرف می توانند زمان مراودات خود را از قبل تعیین کنند.

15-برای بر هم زدن ازدواج دائم طلاق نیاز است اما در ازدواج موقت با پایان مدت زمان عقد پیمان عقد باطل می شود حتی شوهر می تواند همه یا بخشی از مدت زمان را به زن ببخشد واز هم جدا شوند.

16-در ازدواج دائم مرد حق ندارد بیش از چهار زن دائمی داشته باشد اما در ازدواج موقت می تواند تعداد زن بیشتری اختیار کند .

17-در ازدواج دائم با ایجاد سه بار فسخ نیاز به محلل پیدا می شود و فرد نمی تواند با همسر قبلی اش ازدواج کند اما در ازدواج موقت تعدد عقد ایرادی ندارد و محلل نمی خواهد.

 

 

یا قولنامه سند انتقال بیع محسوب می شود ؟

اگر چه همانطور که از عنوان قول نامه یا وعده بیع برمی آید، قولنامه به مفهوم تعهد به انتقال مال است نه سند یا دلیل مالکیت ، اما در روابط اشخاص نمی توان بر اساس عنوان توافق طرفین اظهار نظر نمود بلکه در هر مورد باید با مراجعه به متن و محتوای قرارداد قصد و نیز طرفین از انجام عمل حقوقی مشخص و برآن اساس داوری نمود . بنابرین اتخاذ تصمیم در هر مورد مستلزم بررسی مستند مربوط و تشخیص اراده واقعی طرفین می باشد و نمی توان به طور کلی در مورد قولنامه، طرف نظر از مندرجات آن، اظهار نظر نمود. (نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه شماره 8522/7- مورخ 26/11/1384 )

عقد بیع و تفاوت با معاوضه

همین که اندیشه مبادله کالا ها مطرح شد، نخستین را ه حلی که به نظر رسید این بود که هر تولید کننده آنچه را زیاده از میزان نیاز خود دارد،  با کالایی که خواهان آن است “معاوضه ” کند . ولی رشد نیازهای گوناگون  کشاورزی وصنعتی، را ه حل ابتدایی را دشوار ساخت، زیرا  یافتن کسی که خواهان فرآورده های تولید کننده باشد و کالای مورد نیاز او را نیز تهیه کند،  ساده نبود وسیله ای لازم بود که این تعاون اجتماعی را آسان کند، وسیله ای که مورد همگان باشد تا تولید کننده بتواند کالای زاید خود را با آن مبادله کند و با صرف آن مالی را که نیاز دارد تهیه سازد. این وسیله همگانی، که معیار ارزشها و واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده قرار گرفت (پول) بود. رفته  رفته همه این راه ساده تر را برگزیدند و کالایی را که بیش از نیاز شخصی داشتند با پول مبادله کردند و از همین جا مفهوم “بیع” بوجود آمد و خرید  وفروش به عنوان ساده ترین وسیله توزیع ثروت متداول گشت.  معاوضه اختصاص به مبادله کالا به کالا پیدا کرد و بیع ویژه مبادله کالا با پول گشت.

امتیاز بین معاوضه و بیع در عرف تجارتی ما نیز به همین ترتیب است. امروزه اگر کسی گندمهای مزرعه خود را با قطعه فرشی مبادله کند میگویند  این دو نفر فرش و گندم را معاوضه کرده اند و بر چنین نام معامله ای “بیع “یا خرید وفروش نمیگذارند. همچنین، اگر شخصی اتومبیل خود را در برابر مبلغی پول به دیگری انتقال دهد، گفته نمی شود که او اتومبیل را با پول معاوضه کرده است.

ماده 338 قانون مدنی این تحول عرفی را دنبال نکرده است و در تعریف بیع میگوید بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم). این گشاده دستی بر قلمرو بیع می افزاید زیرا تملیک عین در برابر هر عوض، خواه پول باشد یا کالا و خدمت، بیع است و دخالت پول در مبادله ضروری نیست.)ولی این پرسش را مطرح می  کند که تفاوت بین بیع و معاوضه چیست و از کجا می توان فهمید که مبادله دوکالا بیع است یا معاوضه ؟

باید دانست که یافتن  معیار تمییز بیع و معاوضه آثار مهم عملی دارد: از جمله این که پاره ای از خیارات ( مانند خیار تاخیز ثمن ) ویژه عقد بیع است و در معاوضه راه ندارد .حق شفعه یا فروش سهم مشاع یکی از دو شریک بوجود می آید ولی معاوضه این سهم برای شریک دیگر چنین حقی ایجاد نمی کند …. و مانند اینها .

تمییز بیع و معاوضه وابسته به قصد مشترک دوطرف است: اگر آنان خواسته باشند که دو چیز را هیچ امتیازی با هم مبادله کنند، توافق آنان تابع قواعد و معاوضه است، و هر گاه چنین اراده کنند که یکی از دوعوض مبیع و دیگری بهای آن باشد، قراردادی که بسته می شودبیع است. ولی هنوز این اشکال باقی است، که اگر در قراردادی که تنظیم می شود نامی از بیع یا معاوضه برده نشود، چگونه میتوان به خواست واقعی دو طرف پی برد و آیا اماره ای دادرس را در این تحلیل یاری میکند ؟

داوری عرف و اعتماد برغالب این اماره را در ذهن می پرورد: در موردی که اشخاص در برابر حکم عرف سکوت میکنند، نشانه ان است که خواست انان با انچه متداول است تفاوت ندارد پس، هنگامی که اراده ها به صراحت بیان  نمی شود و در ماهیت عقد اختلاف وجود دارد، دادرس باید ملاکی را که عرف در تمییز بین معاوضه و بیع پذیرفته است رعایت کند: مبادله کالا را پول به پول بیع بداند و مبادله کالا به کالا را معاوضه.

تفاوت عقد بیع وعقد اجاره

واژه “عین“در ماده 338 قانون مدنی برای این است که مفهوم بیع از اجاره ممتاز شود و  تاریخ فقه نشان می دهد که قید عین در تعریف بیع به همین منظور بوده است. زیرا اجاره تملیک”منفعت” به عوض معلوم، است با وجود این، گاه تمییز ماهیت عقد دشوار است:

به عنوان مثال باغداری محصول درختان خود را که در یک دوره بهره برداری به بار فروشی انتقال می دهد میوه درخت، درعین حال که خودعین مستقلی است و می تواند مورد خرید و فروش قرار گیرد، منفعت نیز هست و به عنوان منافع باغ می تواند به وسیله اجاره منتقل شود. پس باید دید توافقی که در باب انتقال میوه انجام شده بیع است یا اجاره ؟

مثال دیگر: شرکتی ماشین آلات صنعتی را در برابر گرفتن مبلغی سالیانه در اختیار دیگر میگذارد و شرط میکند که در پایان مدت سه سال اگر اگر مستاجر بخواهد ماشین ها را تملک کند، باید مبلغی سرانه یپردازد تا معادل با بهای آنها شود، یا فروشنده، اتومبیل سواری را در اختیار شخصی قرار دهد که او ماهیانه اقساط معینی را بپردازد و تادیه آخرین قسط اتومبیل به مالکیت او در آید. دو قرارداد، از جهتی به اجاره می ماند و به همبن اعتبار: اجاره به شرط تملیک نامیده می شود و از لحاظ مقصود نهایی دو طرف به بیع نزدیکتر است.



:: برچسب‌ها: تفاوت" عقد" بیع"عقد" اجاره" ,
:: بازدید از این مطلب : 3601
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : سه شنبه 29 تير 1395

به سایت چاپ و نشر پدیدار خوش آمدید

 

با دانلود رایگان جزوات حقوقی و وکالت و دادآفرین در خدمتیم و صمیمانه آرزوی موفقیت روز

 

افزون برای شما داوطلبین حقوقی و وکالت و ..... را داریم.

 

 

padidar95.ir



:: برچسب‌ها: دانلود ,
:: بازدید از این مطلب : 7341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 27 تير 1395
.

چاپ و نشر پدیدار

 

جزوات حقوقی و دادآفرین

سایت

 

PADIDAR95.IR

 

جزوه های آمادگی برای وکالت

حقوق تجارت قربانی ،حقوق مدنی شهبازی،آیین دادرسی ساولانی،آیین دادرسی قانون یار و

کمالوند،اصول فقه شهبازی ،اصول فقه باقری و صدها جزوه دیگر.....................

 



:: برچسب‌ها: دانلود ,
:: بازدید از این مطلب : 22076
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : دو شنبه 21 تير 1395
.

لینک دانلود رایگان جزوات حقوقی و دادآفرین

 

و چتر دانش و آزمونهای

 

وکالت  چاپ و نشر پدیدار



:: برچسب‌ها: دانلود ,
:: بازدید از این مطلب : 8154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

آزمون وکالت93 با پاسخ تشریحی



:: برچسب‌ها: آزمون" وکالت93" پاسخ" تشریحی" ,
:: بازدید از این مطلب : 3456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

تست جزای اختصاصی با پاسخ



:: برچسب‌ها: تست "جزای "اختصاصی "پاسخ" ,
:: بازدید از این مطلب : 3156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

حقوق تجارت 1 جزوه عالی



:: برچسب‌ها: حقوق" تجارت" 1 "جزوه "عالی" ,
:: بازدید از این مطلب : 3657
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

سهم الارث به صورت جدول و نموداری



:: برچسب‌ها: سهم" الارث " سهم" الارث " صورت "جدول "نموداری" اول"دوم"سوم"طبقه " ,
:: بازدید از این مطلب : 3491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

تست حقوق جزای عمومی منطبق با قانون جدید مجازات اسلامی(ماده 1تا 216)



:: موضوعات مرتبط: جزوات حقوقی و وکالت , ,
:: برچسب‌ها: تست" حقوق" جزای "عمومی" منطبق" قانون "جدید "مجازات" اسلامی"(ماده 1تا 216)" ,
:: بازدید از این مطلب : 8210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

آزمون قضاوت 93 با پاسخ تشریحی



:: برچسب‌ها: آزمون "قضاوت "93 "پاسخ "تشریحی" ,
:: بازدید از این مطلب : 3837
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

شیوه نامه  ارشد پیا م نور



:: برچسب‌ها: شیوه" نامه "ارشد "پیا م" نور" ,
:: بازدید از این مطلب : 3071
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.


:: بازدید از این مطلب : 3368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

اصول فقه  جدید ترین دکتر شهبازی  جدید ترین 119 صفحه



:: موضوعات مرتبط: جزوات حقوقی و وکالت , ,
:: برچسب‌ها: اصول" فقه" جدید ترین" دکتر "شهبازی "جدید ترین 119" "صفحه " ,
:: بازدید از این مطلب : 7780
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

نکات مهم قانون مجارات (جزای اختصاصی -قصاص)



:: موضوعات مرتبط: جزوات حقوقی و وکالت , ,
:: برچسب‌ها: نکات "مهم "قانون "مجارات "(جزای" اختصاصی "-قصاص)" ,
:: بازدید از این مطلب : 3990
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست



:: موضوعات مرتبط: جزوات حقوقی و وکالت , ,
:: برچسب‌ها: قانون "حمایت "کودکان " نوجوانان "بی سرپرست" بدسرپرست" ,
:: بازدید از این مطلب : 3362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : یک شنبه 20 تير 1395
.

شکنجه و مجازات و تحلیله جهانی آن

 

 

مقدمه

پس از تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر در سال 1948، اهميت آرمانهاي مشتركي كه در اين اعلاميه تبلور يافته بود، اعضاي جامعة بين المللي را بر آن داشت تا كوششهاي مجدانه خود را به منظور واقعيت بخشيدن به اصول مندرج در آن به كار گيرند. از آنجا كه حفظ حقوق و احترام آزاديهايي كه به موجب اين اعلاميه به تمام دولتهاي جهان توصيه شده بود مستلزم سپردن تعهدات بيشتر مسئوليتهاي بس خيطرتر در قبال جامعه جهاني و همه كساني بود كه آرزو مي كردند بزرگداشت مقام بشر شرايط مساعدي براي برخورداري از اين حقوق و آزاديها فراهم آورد، رفته رفته ضرورت اتخاذ تدابير اجرايي و تبين موازين اين اعلاميه بيش از پيش احساس گرديد.

در طول اين مدت سازمان ملل متحد با تدوين و تصويب يك سلسله قراردادهاي بين المللي كه نوعاً ضامن اجراي مقررات اعلاميه مي باشد كوشيده است ترتيباتي براي نظارت بين المللي پيش بيني كند تا حمايت از حقوق بشر همانگونه كه انتظار ميرود از عوالم پندار و آرزوهاي ديرينه به دنيا واقعيتهاي امروز راه يابد. شك نيست كه بشر براي رسيدن به اين مقصود راه درازي در پيش دارد، زيرا بنياد جامعه بين المللي در شكل كنوني آن بر پايه تعاون و همكاري نهاده شده و تساوي حاكميت دولتها مانع از آن است كه بتوان، همانند آنچه در نظام داخلي كشورها معمول است، بر ميزان تعهد دولتها در اجراي قوانين نظارت موثر داشت. به ويژه همانگونه كه در بند 7 ماده 2 منشور ملل متحد آمده است: «هيچ يك از مقررات اين منشور، ملل متحد را مجاز نمي دارد در اموري كه ذاتاً مربوط به صلاحيت ملي يك كشور است مداخله كند»، اساساً چنين به نظر مي آيد كه مساله چگونگي رفتار هر دولت با اتباع خود، اگر چه با حقوق بشر مغاير باشد، جزو صلاحيت ملي آن دولت به شمار آمده و سازمان ملل از مداخله در اين رشته امور بر حذر شده است. ولي سازمان ملل در عمل نشان داده است كه دست كم اگر در يك رشته مسائل محدوديتي با عنوان «صلاحيت ملي» احساس نمي كند، دقيقاً در مسائلي است كه به نقض حقوق بشر مربوط ميشود. منتها مداخله سازمان مملل، در غير مواردي كه دولتها به اعتبار معاهدات خاص نظارت بين المللي را پذيرفته اند، عموماً در قالب مذاكرات مجمع عمومي و متعاقب آن توصيه هاي اين مجمع به دولتها اظهار ميشود. بنابراين ، سازمان ملل متحد، اعم از آنكه دولتها به موجب معاهدات خاص خود را به رعايت مقررات اعلاميه موكداً ملزم ببينند يا نه، صلاحيت خود را در اين زمينه گسترش داده است و حتي مداخله خود را به منظور تشويق دولتها به رعايت اصول و مقاصد منشور، از جمله احترام به حقوق بشر و آزاديهاي اساسي (بند 3 ماده 55 منشور) موجه مي داند

تقريباًدر تمام اسنادي كه تاكنون درباره حقوق بشر به تصويب مراجع بين المللي رسيده است مضمون واحدي به چشم مي خورد اين اسناد به طور خلاصه بر اين نكته متفق اند كه بشر از حقوق و آزاديهاي برخوردار است كه بايد الزاماً و به گونه اي موثر از آن حمايت شود و دولتها موظف اند در صورت نقض اين حقوق تدابير مطمئن براي احقاق حقوق افراد فراهم آورند. با اين حال، نظر به اهميت برخي از آزاديهايي كه محروم ساختن شهروندان از آن جزو سياست نظام يافته بعضي دولتها در دهه هاي اخير درآمده است، ناگزير براي اخذ تضمين قوي تر و الزام دولتها به رعايت پاره اي اصول حقوق بشر، تمايل جامعة بين المللي به عقد قراردادهاي خاص بيشتر شده است از جمله اين قراردادها بايد از قرارداد منع شكنجه و ديگر مشقات يا رفتارهاي خشن، غير انساني يا موهن كه در 10 دسامبر 1984 به تصويب ملل متحد رسيده است نام برد. اين قرارداد، اعمال شكنجه و هرگونه رنج و آزار متهمان و محكومان را به هنگام بازداشت منع مي كند و در دفاع وحمايت از شهروندان در برابر اجحافات و تعديات كارگزازان حكومتي تكاليفي به عهدة دولتها گذاشته كه هم قضايي و هم غير قضايي است. در اين قرارداد نظارت بر اجراي تعهدات دولتها به شيوه هاي مختلف اعمال ميشود، ولي نقض اين تعهدات ـ همانگونه كه خواهد آمد ـ باضمانت اجرايي قوي توام نيست. با اين همه ، در اين قرارداد نكته هاي بكر و بديعي ديده ميشود كه در مجموع به آن قوت و اصالت بخشيده است. يكي از اين نكته ها كه در ساير اسناد مربوط به حقوق بشر به چشم نمي خورد تاسيس همزمان دو نظام مكمل و كاملاً متمايز است؛ يعني نظام كيفري منع شكنجه و ديگر نظام بازرسي حسن اجراي قرارداد كه دقيقاً بر همان الگوي مرسوم در ساير ميثاقهاي حقوق بشر سازمان يافته است. بدين ترتيب ، علاوه بر اينكه جامعه بين المللي اجازه خواهد يافت بر اجراي تعهداتي كه دولتها به موجب اين قرارداد سپرده اند نظارت كند، همه افراد نيز اختيار خواهند داشت كه شخصاً به تعقيب شكنجه گران در قلمرو و دولتهاي متعاهد بپردازد . گفتني است كه تا اول مارس 1990 شمار كشورهايي كه اين قرارداد ر امضاء كرده و بعضاً به تصويب رسانده و يا به آن ملحق شده اند به بيش از هفتاد و سه كشور بالغ گرديده است. ضمناً اين قرارداد كه به موجب بند 1 ماده 27 ، سي روز پس از تسليم بيستمين سند تصويب يا الحاق به اجرا در مي آيد ، در تاريخ 26 ژوئن 1987 اعتبار قانوني يافته است




:: برچسب‌ها: شکنجه " مجازات " تحلیله" جهانی" آن" ,
:: بازدید از این مطلب : 7987
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395

قاعده اعراض

اعراض در لغت به معنای روی گرداندن است و در اصطلاح فقه و حقوق به معنای روی گرداندن از چیزی است که در سلطه آدمی قرار دارد و همان­طور که گفته شد، استعمال صحیح آن «روی گردان شدن از ملک» است. از این بحث در کتب فقهی در ابواب متفرقه و به طور استطادی سخن به میان آمده، اما به طور مستقل مطرح نشده است. نظر به اهمیت موضوع و آثار گوناگونی که در مباحث مالکیت بر آن مترتب می­شود این موضوع را مورد بحث قرار می­دهیم.

خروج یک شیء از محدوده تسلط یک فرد به دو صورت صورت می­گیرد:

  1. بدون رضایت و با نیروی قاهره؛ نظیر غصب، سرقت، فرار پرنده و یا غرق شدن اموال در دریا. در این گونه موارد، اگر چه ممکن است مالک از به دست آوردن مال خویش مایوس و از آن منقطع شود، به دلخواه او این رابطه قطع نشده است.
  2. با اختیار و رضایت خاطر؛ این صورت چهار فرض دارد:

الف) تملیک عین به دیگری از طریق بیع، صلح، هبه و وصیت؛

ب) تملیک منفعت از طریق اجاره و امثال آن؛

ج) اباحه منفعت، مثل عاریه؛

د) رفع ید از عین و رها ساختن آن بدون تملیک عین به غیر و یا مباح ساختن ومنافع به دلخواه مالک.

از فرضهای فوق فقط فرض اخیر از مصادیق اعراض است.

درباره اعراض باید دو مساله بررسی شود. نخست آنکه آیا همان­طور که حیازت سبب پدید آمدن صفت ملکیت و مالکیت است، اعراض سبب زوال آن است و یا آنکه ملکیت پس از پدید آمدن، قابل زوال نیست و معاملات ناقله نقش تعویض ارتباط و انتساب، بین عین با صاحبان آن را دارد و ملکیت همواره محفوظ است؛ مگر در موارد خاصی نظیر وقف یا عتق. دوم اینکه عین اعراض شده چگونه و با چه شرایطی به تملک دیگری در می­آید؟



:: برچسب‌ها: قاعده" اعراض" ,
:: بازدید از این مطلب : 4533
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395

آدم ربایی و سرقت مسلحانه در دادسرای جنایی

 

 

مفهوم جرم از دیدگاه جامعه ‏شناسان معاصر

دکتر جعفر سخاوت عضو هیات علمی گروه جامعه‏شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه جامعه‏شناسی مسایل و آسیب‏های اجتماعی انجمن جامعه‏شناسی ایران، نخستین سخنران این میزگرد بود. وی بحث خود را با عنوان "بررسی مفهوم جرم از دیدگاه جامعه‏شناسان معاصر" با طرح یک سوال اساسی در این حوزه آغاز کرد: "آیا رفتارهایی که به نام رفتارهای مجرمانه شناخته شده‏اند، فی نفسه جرم محسوب می‏شوند؟ به عبارت دیگر، آیا این رفتار است که بنابر نظر جامعه‏شناسان پوزیتویسم و بسیاری از مردم، جرم را تعریف می‏کند و بنا بر آن، گفته می‏شود دسته‏ای از رفتارها جرم بوده و دسته‏ای دیگر جرم نیستند؟"

دکتر سخاوت توضیح داد: آن‏چه در جامعه به عنوان رفتار انحرافی شناخته می‏شود، تا حودی شامل برخی جرایم مانند سرقت، قتل و خشونت‏های فردی است اما این عبارت نزد عموم جامعه، در مورد بسیاری از انواع رفتارهای دیگر مانند تخلفات رانندگی، عدم پرداخت مالیات، کودک آزادی و ... هم پوشانی ندارد. عکس‏العمل احساسی افراد نیز در مقابل این دو دسته متفاوت است.

وی افزود: در این زمینه، جامعه‏شناسان همواره با این سؤال مواجه بوده‏اند که آیا تعریف واحدی وجود دارد که بتواند انواع انحرافات را پوشش دهد؟ برخی از آنها در پاسخ به این پرسش، به تفاهم رسیده‏اند که هر رفتاری که برخلاف هنجارها و نرم‏های اجتماعی باشد، اعم از هنجارهایی که در زندگی روزمره تعریف شده و یا نرم‏هایی که قانون برای آنها مجازات تعیین کرده است، تحت عنوان انحراف مورد بررسی قرار می‏گیرد.

به گفته سخاوت، جامعه‏شناسان پوزیتویستی رفتارها را به دو دسته رفتارهای انحرافی و رفتارهای معمولی تقسیم کرده‏اند اما مساله آن‏جاست که اگر رفتاری را به عنوان رفتار انحرافی بشناسیم، این که چه کسی این رفتار را انجام داده و شرایط وقوع این مسأله چه بوده است، مورد غفلت خواهد ماند. به عنوان مثال، دزدی مسلحانه افراد حرفه‏ای به همان اندازه در این تعریف جرم و انحراف محسوب می‏شود که برداشتن پولی توسط فرد مستأصلی برای تهیه غذای خانواده خود.

وی در ادامه بحث خود، یادآور شد که جامعه‏شناسان مدرن دو ایراد را به این گونه تعریف‏های پوزیتویستی وارد می‏دانند؛ نخست آن که افراد منحرف و مجرم در دسته‏ای متفاوت از افراد عادی و غیرمجرم قرار می‏گیرند و دوم این‏که گفته می‏شود هدف از دستگیری و مجازات مجرمان، کنترل جرم در جامعه است. این در حالی است که میزان موثر بودن شیوه‏های کنترل کننده جرم در جامعه برای کاهش و یا توقف آن موضوعی قابل بحث است. در این زمینه، نباید از نظر دور داشت که حتی گاهی در زندان‏ها خرده فرهنگ‏های گرایش به جرم شکل گرفته و تقویت می‏شوند.



:: برچسب‌ها: آدم ربایی" سرقت "مسلحانه " دادسرای "جنایی " ,
:: بازدید از این مطلب : 8868
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395
.

اندیشه های فلسفی و عرفانی مولانا

 

 

«رفتار شناسی مولانا»

در تاریخ تفکر اسلامی سال ها پس از نزول قرآن بود که رفته رفته اندیشه متفکران و متکلمان مسلمان معطوف به این پرسش شد که آیا هر کاری که خداوند می کند نیکوست یا آنکه خداوند هر کاری را که  ذاتا نیکو است انجام می دهد ؟

اشاعره معتقد بودند که اگر مدعی شویم خداوند نمی تواند فعل قبیح مرتکب شود او را عاجز داشته ایم و قدرت وی را محدود نموده ایم .

معتزله معتقد بودند که ارتکاب فعل قبیح مثل ظلم ، خلف وعده ، امر به فحشا و ترک اصلح و قادر نبودن بر خلق شریک ، با عدل خداوندی منافات دارد و قادر نبودن خداوند بر انجامشان همچون قادر نبودن او بر خلق شریک است .

این اشاعره بودند که جهت حفظ مالکیت و سلطنت مطلقه خداوند ، دست او را در هر کاری گشوده داشتند ، و در مقابل ، معتزله برای آنکه عدالت باری را خدشه دار نکنند . سلطنت و مالکیت وی را محدود کردند.

اشاعره مالکیت و سلطنت مطلقه خداوند را محمل خوبی برای پیراستن ساحت باری از غبار ظلم دانستند . عده ای از متکلمان همچون غزالی می گفتند ظلم یعنی تصرف عدوانی در ملک غیر و چون در جهان ، غیر از خداوند مالکی وجود ندارد ، و همه چیز و همه جا ملک اوست ، پروردگار با مملوکات خود هر چه کند عین عدل است و ظلم نیست . وقتی کسی خانه خود را می سوزاند ، چه کسی می تواند بگوید جایز نیست ؟ آیا ستمگری است ؟ مطابق این استدلال که یفعل فی ملکه لا فی ملک غیره . فعل باری مشمول هیچ ضابطه ای نیست .

مساله به داستان «حسن و قبح» باز می گردد که از مواریث نیکوی یونانی است که در اصل به معنای زیبایی و زشتی بوده است . در اخلاق یونانی نه تنها موجودات عالم زشت و زیبا بود بلکه رفتارهای آدمیان هم زشت یا زیبا قلمداد می شد .

 

مولوی اشعری

جلال الدین مولوی که خود مذاق اشعری داشت گفت : این که خداوند کافر را و کفر آفریده برای قدرت نهایی اوست . بدین خاطر باید همه جا به قضای الهی رضایت داد. چرا که اگر نقاشی عمدا نقش زشت بکشد . نشان می دهد که بر هر گونه تصویری توانائی دارد .

قوت    نقاش  باشد   آنکه   او                 هم  توان   زشت  کردن  هم  نکو

 زشتی خط ، زشتی نقاش نیست                  بلکه از وی زشت را بنمودنی است

                                                                        (مثنوی ، دفتر سوم ، ابیات 3-1372)

تاثیر شگرف و عمیقی که شخصیت و افکار بلند مولانا بر روح و روان عارفان و عاشقان مکتب عرفانی او می گذارد ، غیر قابل انکار است . به چند نمونه از رقتار وی در مقابل معلمش شمس الدین تبریزی اشاره می شود ؛

-      مولانا استاد خود را ، رستاخیزی که در وی انقلاب روحی ایجاد کرده ، رحمت بی انتها ، مفتاح زندان ، و درخشان تر از خورشید تصور می کند . کسی که روح می دهد و مظهر علم و عمل است .

      ای رستخیز  ناگهان  وی  رحمت  بی منتها             ای   آتش   افروخته  در  بیشه   اندیشه ها

امروز   خندان  آمدی،  مفتاح  زندان   آمدی            بر مستمندان آمدی،چون بخشش وفضل خدا

خورشید را حاجب تویی،امید را واجب توئی           مطلب تویی طالب تویی، هم مبتدا هم  منتها

     ای روح بخش بی بدل، وی لذت علم و عمل           باقی بهانست و دغل،کین علت آمد  آن  دوا

                                                                                           (مطلع دیوان شمس)

-      مولانا مطلقا از انجام بدی نهی میکند و می گوید ؛ لاجرم بدی به بدی منتهی می شود و هیچ راه فراری نیست ؛

              

               چونکه بد کردی بترس ایمن مباش       زانکه تخم است و برویاند خداش

               چند   گاهی  او   بپوشاند   که  تا         آید   آخر  زان   پشیمانی  تو  را

-      مولوی علاج مشکلات ظاهری را مشورت می داند ؛

                    گر  در  آن   آدم بکردی  مشورت          در  پشیمانی  نگفتی  معذرت

                    زانکه با عقلی چو عقلی جفت شد         مانع  بد  فعلی و بد گفت شد

-      مولوی علاج مشکلات درونی و روحی را مصاحبت با یار خدائی می داند ؛

                    رو بجو یار  خدائی را  تو زود                چون چنان کردی خدا یار تو بود

                    یار، چشم توست ای مرو شکار              از خس و خاشاک او را دور  دار

                    یار، آینه است جان  را در حزن             در  رخ   آینه ای  جان  دم  مزن

-      از نظر مولانا حافظ انسان ، دانش است . و پرهیز از جاهل ؛

                    خواب بیداری است چون با دانش است   وای  بیداری  که  با  نادان  نشست

-    



:: برچسب‌ها: اندیشه های ,
:: بازدید از این مطلب : 3620
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395

«رفتار شناسی مولانا»

در تاریخ تفکر اسلامی سال ها پس از نزول قرآن بود که رفته رفته اندیشه متفکران و متکلمان مسلمان معطوف به این پرسش شد که آیا هر کاری که خداوند می کند نیکوست یا آنکه خداوند هر کاری را که  ذاتا نیکو است انجام می دهد ؟

اشاعره معتقد بودند که اگر مدعی شویم خداوند نمی تواند فعل قبیح مرتکب شود او را عاجز داشته ایم و قدرت وی را محدود نموده ایم .

معتزله معتقد بودند که ارتکاب فعل قبیح مثل ظلم ، خلف وعده ، امر به فحشا و ترک اصلح و قادر نبودن بر خلق شریک ، با عدل خداوندی منافات دارد و قادر نبودن خداوند بر انجامشان همچون قادر نبودن او بر خلق شریک است .

این اشاعره بودند که جهت حفظ مالکیت و سلطنت مطلقه خداوند ، دست او را در هر کاری گشوده داشتند ، و در مقابل ، معتزله برای آنکه عدالت باری را خدشه دار نکنند . سلطنت و مالکیت وی را محدود کردند.

اشاعره مالکیت و سلطنت مطلقه خداوند را محمل خوبی برای پیراستن ساحت باری از غبار ظلم دانستند . عده ای از متکلمان همچون غزالی می گفتند ظلم یعنی تصرف عدوانی در ملک غیر و چون در جهان ، غیر از خداوند مالکی وجود ندارد ، و همه چیز و همه جا ملک اوست ، پروردگار با مملوکات خود هر چه کند عین عدل است و ظلم نیست . وقتی کسی خانه خود را می سوزاند ، چه کسی می تواند بگوید جایز نیست ؟ آیا ستمگری است ؟ مطابق این استدلال که یفعل فی ملکه لا فی ملک غیره . فعل باری مشمول هیچ ضابطه ای نیست .

مساله به داستان «حسن و قبح» باز می گردد که از مواریث نیکوی یونانی است که در اصل به معنای زیبایی و زشتی بوده است . در اخلاق یونانی نه تنها موجودات عالم زشت و زیبا بود بلکه رفتارهای آدمیان هم زشت یا زیبا قلمداد می شد .

 

مولوی اشعری

جلال الدین مولوی که خود مذاق اشعری داشت گفت : این که خداوند کافر را و کفر آفریده برای قدرت نهایی اوست . بدین خاطر باید همه جا به قضای الهی رضایت داد. چرا که اگر نقاشی عمدا نقش زشت بکشد . نشان می دهد که بر هر گونه تصویری توانائی دارد .

قوت    نقاش  باشد   آنکه   او                   هم  توان   زشت  کردن  هم  نکو

 زشتی خط ، زشتی نقاش نیست                  بلکه از وی زشت را بنمودنی است

                                                                        (مثنوی ، دفتر سوم ، ابیات 3-1372)

تاثیر شگرف و عمیقی که شخصیت و افکار بلند مولانا بر روح و روان عارفان و عاشقان مکتب عرفانی او می گذارد ، غیر قابل انکار است . به چند نمونه از رقتار وی در مقابل معلمش شمس الدین تبریزی اشاره می شود ؛

-       مولانا استاد خود را ، رستاخیزی که در وی انقلاب روحی ایجاد کرده ، رحمت بی انتها ، مفتاح زندان ، و درخشان تر از خورشید تصور می کند . کسی که روح می دهد و مظهر علم و عمل است .

      ای رستخیز  ناگهان  وی  رحمت  بی منتها             ای   آتش   افروخته  در  بیشه   اندیشه ها

امروز   خندان  آمدی،  مفتاح  زندان   آمدی            بر مستمندان آمدی،چون بخشش وفضل خدا

خورشید را حاجب تویی،امید را واجب توئی           مطلب تویی طالب تویی، هم مبتدا هم  منتها

     ای روح بخش بی بدل، وی لذت علم و عمل           باقی بهانست و دغل،کین علت آمد  آن  دوا

                                                                                           (مطلع دیوان شمس)



:: برچسب‌ها: «رفتار "شناسی" مولانا»" ,
:: بازدید از این مطلب : 3352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395

نقش فرهنگ در توسعه سیاسی ایران

 

 از لحاظ فرهنگ شناسی، فرهنگ در جامعه، دو جنبه متمایز از یکدیگر دارد، فرهنگ مادی و غیر مادی(معنوی). فرهنگ مادی به آن بخش از میراث اجتماعی که شامل" ساخت اقتصادی یا زیرساخت" جامعه است، می گویند. به بیان دیگر فرهنگ مادی شامل کلیه وسایلی است که بدست اعضای پیشین جامعه ساخته شده و برای اعضای حاضر به ارث مانده اند. فرهنگ غیر مادی شامل رسوم، تعهدات علوم و هنرهایی است که عملا به وسیله زبان و خط فرا گرفته می شوند به تعبیر دیگر فرهنگ معنوی شامل رو ساخت جامعه یعنی عمل، هنر و معتقدات و موسسات اجتماعی است. هم فرهنگ مادی و هم فرهنگ غیر مادی مشتمل بر اجزای بی شماری هستند که هر یک مستقلاً کارکرد معینی صورت می دهند از کارکرد یک مواد یا یک کلاه یا لباس یا اتومبیل، چون هر یک از اجزلی فرهنگ به منزله وجوه اختصاصی هستند بنابراین می توان آنها را ویژگی های فرهنگی خواند.

"ژان کازنو" در این زمینه می نویسد: از دیدگاه فرهنگ شناسی، فرهنگ ملی دو جنبه متمایز دارد، فرهنگ مادی و فرهنگ غیرمادی. وی در مورد فرهنگ معنوی معتقد است: فرهنگ غیرمادی بدنه اصلی یک فرهنگ ملی است همین بدنه است که قدرت روحی و غیر روحی یک ملت را مشخص
 می کند(محمدعلی اسلامی، همان، ص 17).

بنابراین فرهنگ به مجموعه  پدیده های اطلاق می گردد که محسوس، ماموس و قابل اندازه گیری با موازین کمی و علمی است و فرهنگ غیر مادی به موضوعات وسایلی گفته می شود که قابل اندازه گیری با موازین کمی نیست و به آسانی نمی توان آنها را مقایسه و ارزیابی نبود. مانند معتقدات، هنر، ادبیات و آداب و رسوم و ... این در حالی است که در بعضی از تقسیم بندی فقط فرهنگ " غیرمادی" از فرهنگ نامیده و مطالعه ان را کار مردم شناسی و فرهنگ مادی را تمدن دانسته و تحقیق درباره آن را موضوع جامعه شناس می دانند(محمود روح الامینی، همان، ص 92-24).

1-5-3

 دو واژه فرهنگ و تمدن را مفاهیمی گاه مترداف و گاه منتفاوت و گاهی با رابطه عموم و خصوص به بیان گردیده است. در اینجا سعی بر آن است ضمن بیان و تعریف وجوه اشتراک و افتراق تعریف صحیحی از این دو مفهوم ارائه شود.

الف- مفهوم تمدن

واژه تمدن، عربی و از ریشه "مدن" به معنی دارا بودن اخلاق و آداب اهل شهر (مدینه) آمده است. در کتاب لغت "المنجمد" در معنی تمدن جمله " تخلص با اخلاق اهل المدائن" ذکر شده است(المنجد فی اللغه و اعلام، همان، ص 752). در زبان انگلیسی و فرانسه واژه تمدن  معادل Civilization  از ریشه Civis  به معنی شهر می باشد. همچنین این اصطلاح نسبتاً جدید است و بیش از دو قرن نیست که وارد ادبیات و علوم اجتماعی شده است. در هر حال واژه تمدن مفاهیمی چون پیشرفت، آداب مهربانی و رعایت و مقررات را به همراه دارد. در لغت نامه دهخدا این کلمه به معنی " انتقادی از خشونت و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت و مجازاً به معنی تربیت و آداب آمده است(علی اکبر دهخدا، 1365، ص 227).



:: برچسب‌ها: نقش" فرهنگ " توسعه "سیاسی" ایران " ,
:: بازدید از این مطلب : 3769
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : شنبه 19 تير 1395

 

پولشویی و مراحل پول شویی

 

 

پول شويي، تطهير و قانوني جلوه دادن عوايد حاصل از رفتارهاي مجرمانه مي باشد. امروزه پول شويي به دليل رشد چشمگير جرايم و اعمال خلاف در سطح جهان، رشد بسياري يافته است بطوريكه به يكي ازمعضلات حاد اقتصاد جهاني تبديل شده و رشد و توسعه اقتصاد جهاني را مورد تهديد قرار داده است. به همين دليل عزم جامعه بين المللي بر مبارزه با آن متمركز شده است و تدابيرمختلفي را براي نيل به اين امر بكار برده اند. در ايران نيز مدتي است كه توجه ها به سمت آن جلب شده است. در اين مقاله به شناسايي موضوع و راههاي مبارزه با آن پرداخته خواهد شد.

پول شويي يك فعاليت غيرقانوني است كه در طي انجام آن، عوايد و درآمدهاي ناشي از اعمال خلاف قانون، مشروعيت مي يابد. به عبارت ديگر پولهاي كثيف ناشي از اعمال خلاف به پولهاي تميز تبديل گرديده و در  بدنه اقتصاد جايگزين مي شود.

اين عمل، يك روش معمول و منطقي براي بدست آوردن سود از فعاليتهاي غيرقانوني براي مجرمان مي باشد. پول شويان كساني هستند كه يا خود اعمال خلاف را انجام داده و پولهاي

ناشي از آن را تطهير مي كنند و يا افرادي هستند كه پولهاي خلاف را بطور آگاهانه يا نا آگاهانه در سيستم مالي و اقتصادي كشور وارد ميكنند. خلافكاران از طيف وسيع اعمال غير اخلاقي و غير قانوني مانند قاچاق مواد مخدر، تقلبات، ثروتهاي قابل مصادره، گروگانگيري، قمار و همچنين اهداي پول به سازمانهاي تروريستي و حتي تقلبات مالي در اينترنت و يا ديگر ابزار اطلاع رساني سودهاي كلاني را بدست مي آورند. وچون ردپاي اين افراد در معاملات مالي و بانكي به صورت زنجيروار در وجوه پس انداز شده آنها آشكار مي گردد، بنابراين مجرمان از ابزارهاي مالي مانند چكها، كارتهاي اعتباري (credit card) و كارتهاي هوشمند (smart card) اجتناب كرده و به استفاده از پول نقد رو مي آورند. پول نقد نيز به علت عدم مزيت نسبت به ساير ابزارهاي مالي مانند حجم بالا، مشكلات در حمل و نقل و كاهش قدرت خريد در طول زمان به ناچار به پول شويان داده مي شود تا در طي مراحلي به شبكه اقتصادي كشور وارد گردد.

پول شویی چیست ؟

پول شويي زماني اتفاق مي افتد كه درآمد هاي كسب شده توجيه قانوني ندارد و براي اينكه از حالت غير قانوني خارج شوند و مشكل پولهاي معمول را به خود بگيرند، به وسيله پول شويي تطهير مي شوند .

  پول شويي به مجموعه عملياتي گفته ميشود كه شخص يا اشخاص حقيقي يا حقوقي براي مشروعيت بخشيدن به درآمدهاي نامشروع آن عمليات انجام مي دهند . انواع پولهايي كه مي تواند به صورت نا مشروع در جامعه مطرح باشد، به سه گروه پولهاي كثيف و يا پولهاي آغشته به خون ، پولهايي سياه و پولهاي خاكستري تقسيم مي شود .

 

چاپ ونشر پدیدار  ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: پولشویی" مراحل "پول "شویی " ,
:: بازدید از این مطلب : 4104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395


بررسي تطبيقي مفهوم و آثار اضطرار در حقوق مدني      

خلاصه: بررسي تطبيقي مفهوم و آثار اضطرار در حقوق مدني

اثر اضطرار بر اراده در مقايسه با اکراه

در ابتداى مباحث، مقدمه‏اى در مفهوم اراده و اختيار و اهميت آن دو در حقوق و به خصوص در قراردادها و ايقاعات بيان شده است، تا زمينه براى بحث از تأثير اکراه و اضطرار بر اراده آماده گردد؛ يعنى اين موضوعات چه تأثيرى بر اراده فرد دارند و اين که ما معاملات و ايقاعات ناشى از اکراه را از لحاظ حقوقى نافذ نمى‏دانيم؛ ولى معاملات وايقاعات ناشى از اضطرار را معتبر تلقى مى‏کنيم، علت امر چيست؟ آيا اراده در اکراه، معيوب و در اضطرار کامل و صحيح است؟ آيا تفاوت اضطرار و اکراه در مسئله نفوذ و عدم نفوذ معامله را بايد در تأثير و تفاوت اين دو بر اراده جستجو کرد يا در امور ديگرى همانند مصالح اجتماعى؟ 
به اين ترتيب لازم است اثر اکراه و اضطرار بر اراده را بررسى کرده، سپس به مقايسه آن دو بپردازيم:
الف) اثر اکراه بر اراده

فقها و حقوق‏دانان در مورد معامله و عمل حقوقى که بر اثر اکراه صورت مى‏گيرد، تحليل‏هاى مختلفى را ارائه داده‏اند؛ اگر چه حکم معامله اکراهى از لحاظ فقهى و حقوقى روشن است و فقهاى اماميه نوعاً آن را غير نافذ دانسته و قانون گذار ايران هم در ماده 203 قانون مدنى حکم آن را مشخص کرده و اکراه را موجب عدم نفوذ معامله دانسته است. لکن در مورد اين که اکراه چه اثرى بر اراده اکراه شونده دارد و عدم نفوذ معامله اکراهى به دليل معيوب بودن اراده معامل است يا بنابر حکم قانون‏گذار و به جهت رعايت مصالح و نظم اجتماعى است، بين صاحب‏نظران اختلاف نظر وجود دارد و در اين مورد، نظريه‏هاى ارائه شده را مى‏توان به دو دسته کلى تقسيم کرد: 
1 - نظريه غير مشهور: عده کمى از فقها معتقدند که معامله مکره با قصد و رضا صورت گرفته و اراده او جهت انجام عمل حقوقى کامل است. اينان ادعا کرده‏اند که مکره نه تنها قصد نتيجه کرده است، بلکه رضاى معاملى هم دارد. مکره قصد معامله را دارد؛ زيرا اختيار خود براى رهايى از ضررى که به آن تهديد شده است معامله را انتخاب و ضرر کمتر را ترجيح داده است. اينان مى‏گويند: مراد از رضايى که در صحت معاملات مؤثر است، آن رضايى که در درجه اوّل ملايم طبع است، نيست؛ زيرا - اگر رضاى مورد نياز در معاملات به اين معنا باشد - لازم مى‏آيد معاملات در حال ضرورت را که شخص به آن کراهت دارد باطل باشد و اين چيزى است که نمى‏توان پذيرفت، بلکه مراد ازرضا در معاملات، رضايت به وقوع معامله است ولو در مرتبه ثانوى که در مکره وجود دارد " 7 ". 
يکى از نويسندگان حقوق مدنى در نقل اين نظر مى‏نويسد: 
«به بيان ديگر مکره بين انجام معامله و تحمل ضررى که به آن تهديد شده است، معامله را بر مى‏گزيند. اين «انتخاب» به معنى «داشتن قصد انشا» است. از سوى ديگر، اختيار منوط است بر اين که وجود آن بر عدمش ترجيح داده شود و ميل به آن در ضمير مکره به وجود آيد و همين ميل را طيب نفس و رضا مى‏ناميم بدين ترتيب قصد هيچ کارى جز به رضا تحقق نمى‏يابد و بايد مسبوق به ميل باطنى باشد» " 8 ". 
بنابراين نظر، قطع نظر از ادله اکراه - که معامله اکراهى را نافذ نمى‏دانند - مقتضاى قاعده، صحت معامله اکراهى مانند معامله اضطرارى است و دليل عدم صحت اين معاملات ادله رفع اکراه است " 9 ". 
فقيه معاصر، سيد محسن‏حکيم، نيز اين نظر را پذيرفته و در تعليقه خود بر مکاسب شيخ انصارى آورده‏اند: 
«اين ادعا که رضا و طيب نفس موجود در مکره به ملاحظه ضررى است که در صورت ترک معامله به آن تهديد شده است و با نظر به ذات عمل مکره بدان راضى نشده و طيب نفس ندارد و هم چنين اين ادعا که مقصود از اين شرط (اختيار متعاقدين) لزوم رضا و طيب نفس با نظر به ذات معامله است، مردود است. به دليل اين که در اکثر معاملات صحيح، رضا وطيب نفس بدان به ملاحظه دفع مفسده مهم‏تر يا جلب منفعتى است که بر انجام آن مترتب است. در نتيجه بنابر ضرورت در صحت معاملات، رضا و طيب نفس ذاتى لازم نيست و آن چه معتبر و لازم است رضايى است که اعم از عنوان اوّلى و ثانوى است، آن گونه که در عقد مکره وجود دارد و از اين مطلب نظر ما واضح مى‏شود که بطلان عقد مکره فقط به جهت صدور آن از اکراه است و نه به دليل فقدان رضا يا طيب نفس-زيرا در معامله اکراهى هم رضا و طيب نفس ثانوى وجود دارد-» " 10 ". 
بنابراين نظر، ايشان معتقد است که محل کلام در اکراه، عقدى است که جامع جميع شرايط عقد مانند قصد ورضا و طيب نفس بوده و فقط اختيار به معناى عدم اکراه را فاقد است؛ يعنى شرط اختيار به مفهوم اين که مکرَه نباشد در آن مفقود است " 11 ". 
اين نظريه برخلاف مشهور حقوق‏دانان و فقيهان اماميه است و مورد انتقاد صاحب نظران واقع شده است. يکى از نويسندگان حقوق مدنى در ارزيابى اين نظريه اضافه نموده است: 
«اين عقيده از آن جهت که قصد بر انجام معامله را مستلزم ايجاد رضاى بر آن مى‏داند منطقى و درست است و در تحليل اراده به قصد و رضا ديديم که شوق به انجام معامله است که باعث حرکت ذهن به سوى تصميم نهايى و قصد انشا مى‏شود، ولى از اين نظر که عدم نفوذ عقد را بر خلاف قاعده مى‏داند و اراده را سالم مى‏پندارد، مبالغه آميز به نظر مى‏رسد» " 12 ". 
2 - نظريه مشهور: طرف‏داران اين نظريه معتقدند که اکراه بر اراده معامل (يا ايقاع کننده) اثر نموده و اراده را معيوب مى‏کند، ولى اين که اکراه به کدام رکن اراده صدمه مى‏زند و اثر آن تا چه حد است، بين صاحب‏نظران، دو ديدگاه وجود دارد. عده‏اى اکراه را باعث فقدان قصد مى‏شمرند. عده‏اى ديگر، اکراه را باعث از بين رفتن يا معيوب شدن رضا مى‏دانند. 
به نظر آنان که اکراه را سبب فقدان قصد مى‏دانند، در عقد ناشى از اکراه شخص مکره قصد اداى کلمه‏ها و لفظ را نموده است بدون اين که مدلول آن ها را خواسته باشد " 13 ". طرف‏داران اين نظريه معتقدند که مکره مانند هازل، قصد لفظ و معنى را دارد، ولى به دليل نفرتى که از اکراه کننده دارد، هرگز حاضر نيست که در قلب خود قصد نتيجه را هم بنمايد " 14 ". 
" 15 ". 
يکى از نويسندگان حقوق مدنى در ارزيابى نظريه اخير مى‏نويسند: 
«اين نظر با ضمانت اجراى حقوقى اکراه و طبيعت عقد ناشى از آن تناسب بيشتر دارد، ولى با اين ايراد روبرو است که اگر مکره قصد نتيجه عقد را نيز دارد، بايستى راضى به آن هم باشد؛ زيرا به دشوارى مى‏توان تصور کرد که شخص از روى اختيار امرى را اراده کند و با وجود اين، راضى نباشد. قصد انشا، مرحله نهايى رضاى تکامل يافته و در حال حرکت است، پس چگونه مى‏تواند بدون مبناى روانى خود به وجود آيد» " 16 ".

 

چاپ و نشر پدیدار

 



:: برچسب‌ها: بررسي" تطبيقي "مفهوم "اضطرار " بررسي" تطبيقي" مفهوم" آثار" اضطرار " حقوق" مدني " اضطرار" اراده" مقايسه" اکراه" ,
:: بازدید از این مطلب : 7824
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.

فرق مکره با مضطر

اكراه در لغت
لغوي‌ها واژة اكراه را به سه تعبير تعريف كرده‌اند كه معناي هر كدام با ديگري اندكي متفاوت است:
الف) حمل الغير علي أمر و هو كاره (فراهيدي، 3/376)؛ ب) حمل الغير علي أمر هو له كاره (ابن منظور، 13/535)؛ ج) حمله عليه قهراً (مصطفوي، 10/50).
مطابق تعريف اوّل، اكراه اين است كه شخص را اجبار كرده‌اند. مطابق تعريف دوم، اكراه، عبارت از كاري است كه او را به آن واداشته‌اند. ولي تعريف سوم اعم از دو تعريف قبل است؛ چرا كه اگر به زور كسي را به كاري وادارند اعم از اين است كه اكراه، اجبار فرد باشد يا كاري باشد كه بدان مجبور شده است (محمدعلي انصاري، 4/432). 
اكراه در اصطلاح فقها
در بررسي كتب فقها ظاهر مي‌شود كه بطور كلي مفهوم لغوي و اصطلاحي اكراه، نزد آنها، يكي است. چنانكه اكراه را اين چنين تعريف كرده‌اند: «حمل الغير علي ما يكرهه» (انصاري، مكاسب، 119؛ خويي، 1/448؛ نجفي، 32/11) فقها مفهوم اصطلاحي اكراه را به مفهوم لغوي و عرفي آن واگذار كرده‌اند و فرموده‌اند: براي فهم معناي اكراه مانند الفاظ ديگري كه موضوع حكم شرعي واقع مي‌شوند به عرف و لغت رجوع مي‌شود چرا كه براي لفظ اكراه وضع شرعي وجود ندارد (نجفي، 32/11؛ مراغي، 2/738).
فرق بين اكراه و اجبار
مكرَه قصد انجام كار را دارد. از عبارت‌هاي بعضي از فقها ظاهر مي‌شود كه فرق بين اجبار و اكراه اين است كه مكرَه اراده و قصد انجام كار را دارد ولي مجبور فاقد اراده و قصد انجام كار است. به همين دليل فقها در بحث از اختيار كه يكي از شروط صحت عقد است مي‌گويند: «مراد اختياري است كه در مقايسه با كراهت به كار مي‌رود نه اختيار در مقابل جبر؛ و اگر اختيار در مقايسه با جبر منظور باشد عقد مكرَه، از عقد خروج موضوعي دارد، چرا كه قصدي را كه در حقيقت عقد معتبر است؛ فاقد است» (خويي، 3/281؛ انصاري، مكاسب، 118). به عنوان مثال، روزه‌داري كه دستهايش را از پشت ببندند و در گلوي او آب بريزند به طوري كه اصلاً اراده و قصد آشاميدن نداشته باشد و صحيح نباشد كه عمل آشاميدن به او نسبت داده شود؛ مجبور است. ولي روزه‌داري كه شخصي او را تهديد كند كه اگر افطار نكني به جان، عضو يا مال تو، ضرر مي‌رسانم و روزه‌دار با قصد و اراده افطار كند؛ مكرَه است. هر چند اين افطار با طيب خاطر و رضايت نفساني نبوده است.
فرق بين دو واژه، اين است كه مكرَه مباشر است و فعل به او اسناد داده مي‌شود. چرا كه افطار با ارادة خودش انجام گرفته، هر چند راضي نبوده است. به خلاف مجبور كه فاقد اراده و قصد است.
فرق بين اكراه و اضطرار
ـ تحقق اكراه از ناحية غير است. بنابراين در صورتي اكراه صادق است كه انسان اكراه كننده‌اي وجود داشته باشد؛ مانند اينكه ظالم، شخصي را به ترك واجب يا ارتكاب حرام يا اجراي صيغة عقد و مانند آن مجبور كند. ولي حصول اضطرار بر فعل ديگري توقف ندارد (انصاري، مكاسب، 20؛ يزدي، 122؛ خويي، 3/296). مانند تشنگي، گرسنگي، مرض و مانند آن. بنابراين اگر كسي براي خريدن آب، نان يا دواء، چيزي از داراييش را بفروشد فروختنش به صورت اضطراري بوده است.
ـ در اكراه بر معاملات، چنانكه بعداً خواهيم گفت، تهديد به طور مستقيم براي وادار ساختن شخص به انجام معامله‌اي معين صورت مي‌گيرد؛ رضاي مكرَه نيز به همان كاري داده مي‌شود كه تهديد به خاطر وقوع آن انجام شده است. ولي در اضطرار فشاري كه به معامله كننده وارد مي‌شود نتيجة اوضاع و احوالي است كه هدفي در اجبار شخص به معاملة معين ندارد. انساني، معامله كننده را به انعقاد قرارداد تهديد نمي‌كند بلكه خود شخص تصميم مي‌گيرد كه براي رهايي از ضرورت‌ها و فشارهاي اقتصادي و … پيماني ببندد، پس انگيزة اصلي او بر انشاي عقد، امري، رواني و نفساني است. مكرَه براي دفع ضرر ناشي از عدم انجام معامله، معامله را انتخاب مي‌كند و مضطر براي دفع خطر ديگر.
ـ اكراه حرمت را بر مي‌دارد و عقد يا ايقاع را باطل مي‌كند. اضطرار با اينكه حرمت را بر مي‌دارد، ولي عقد يا ايقاع را باطل نمي‌كند. ريشة تفاوت حكم را مي‌توان در حديث رفع جستجو كرد، چرا كه حديث رفع بيان كنندة مواردي است كه براي امتنان امت محمّد (ص) تشريع شده است و امتنان مستلزم بطلان عقد مكرَه و صحت عقد مضطر است ؛ بديهي است اگر كسي براي پرداخت دين يا معالجة بيماري يا ساير نيازهاي ضروري، ناچار به انجام معامله شود حكم به بطلان معامله در اين موارد با امتنان منافات دارد. بالعكس در صورتي كه مكرَه معامله‌اي انجام دهد و بعد از برداشته شدن اكراه، معامله باطل باشد، حكم به بطلان معامله در عين امتنان است.
شروط تحقق اكراه
در صدق اكراه چند چيز معتبر است:
1. مكرِه واقعاً وجود داشته باشد و مكرَه به وجود او علم داشته باشد. بعضي از فقها به اين شرط تصريح كرده‌اند (خويي، 3/296) و از عبارت بعضي از فقها، لزوم اين شرط استنباط مي‌شود. چرا كه اكراه را به «حمل الغير …» تعريف كرده‌اند و مي‌دانيم وادار كردن ديگري جز با وجود وادار كننده واقعاً ممكن نيست. بنابراين در موردي كه مكرِه وجود داشته باشد و مكرَه به وجودش آگاه باشد، بدون اشكال اكراه صادق است؛ و در جايي كه مكرِه وجود دارد ولي مكرَه از وجودش آگاه نيست اكراه صادق نيست. مانند اين كه شخصي خانه‌اش را بفروشد سپس براي او معلوم شود كه اگر خانه را نمي‌فروخت مكرِه او را به فروش مجبور مي‌كرد. جهت عدم صدق اكراه اين است كه فروشنده به دليل عدم آگاهي از وجود مكرِه خانه‌اش را به اختيار فروخته است. اما اگر بپندارد كه مكرِه وجود دارد؛ با اينكه واقعاً وجود نداشته باشد و با وجود همين پندار خانه را بفروشد در اين صورت آيا صدق مي‌كند كه خانه را با اكراه فروخته است؟ و مانند اين فرض در جايي است كه فروشنده توهم كرده است كه فرمان فروش خانه‌اش از ناحية مكرِه صادر شده است. پاسخ بعضي از علما اين است كه براي صدق اكراه در معاملات، بايد الزام از ناحية غير واقعاً وجود داشته باشد. بنابراين اگر بپندارد كه الزامي از غير وجود دارد ولي غير، چنين فرماني نداده باشد اكراه وجود ندارد؛ در نتيجه معامله صحيح است. البته در مورد محرمات (غير معاملات) چنين شخصي گناهكار نيست و از نظر عقلي هم معذور است. زيرا در مورد محرمات ملاك تحقق عصيان، اين است كه انجام دهندة آن بدون عذر عمداً مرتكب معصيت شود (يزدي، ص 122).
2. امر وادار كننده، همراه با تهديد باشد (نراقي، 14/267). يعني مكرَه را بترساند كه به خودش يا خانواده‌اش و … ضرر مي‌رساند. در مورد تهديد براي تحقق اكراه دو قول وجود دارد



:: برچسب‌ها: فرق "مکره " مضطر" ,
:: بازدید از این مطلب : 3474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

اکراه و اشتباه در حقوق مدنی و جزا

اكراه بیشتر جنبه فقهی داشته و طبق گفته فقها اكراه به بیم دادن مكره به رساندن زیانی به او یا به مال یا به ناموس و كسان او محقق میشود كه زیان آنان به زیان یا تألم مكره منتهی می شود .
در مقررات جزائی معنای اصطلاحی اكراه عبارتست از (( وادار كردن دیگری بر انجام یا ترك عملی كه از آن كراهت دارد )) ولی در قانون مدنی ما از اكراه تعریفی نشده است در نتیجه با توجه به شرایط اكراه و تلفیق مواد 202 و 208 ق . م می توان گفت : (( اكراه عبارت از فشار غیر عادی و نامشروعی است كه به منظور وادار ساختن شخص بر انجام دادن یك عمل حقوقی بر او وارد می شود )) پس شخص مكره در شرایطی عقد را انشاء می كند كه آزادی تصمیم و استقلال اراده نداشته است و در شرایط عادی حاضر به انجام دادن آن عمل نبوده است .در فقه امامیه مكره را فاقد طیب نفس می دانند و برخی از فقهای دیگر معتقدند كه مكره كسی است كه قصد لفظ دارد اما قصد معنی و مدلول عقد را ندارد
در مسائل جزائی اشتباه عبارتست از (( تصور خلاف واقع مرتكب نسبت به تشخیص حكم یا موضوع قانون یا ماهیت و یا عناصر متشكله جرم كه حسب مورد قابلیت انتساب جرم را به مرتكب آن از بین می برد و حد اعلای اشتباه جهل به قانون است )) در حالیكه در قانون مجازات اسلامی نمی توان ماده خاصی در خصوص اشتباه دید اما بر حسب آیات و روایات می توان چنین استنباط نمود كه اشتباه با جمع شرایطی از علل نسبی رافع مسئولیت جزائی خواهد بود . در قانون مدنی نیز اشتباه عبارتست از (( تصور خلاف حقیقت ( اعم از مادی یا فیزیكی ) كه در ذهن انسان نقش می بندد )) كه در حقوق مدنی یكی از موضوعات اساسی در قسمت تعهدات و در هر عقدی اشتباه است . فایده بحث اكراه در جایی است كه معامله بین طرفین عقد واقع شده است و شرایط صحت عقد نیز رعایت شده است ولی اراده حقیقی آنها توافق نداشته باشد و باید محقق نمود كه اكراه در چه مرحله ای ایجاد شده و قانون چه اثری بر آن مترتب نموده است . از آنجا كه اراده منبع اصلی هر تعهد قرار دادی است لذا تراضی وقتی می تواند سبب ایجاد عقد شود كه دارای شرایط لازمه خود باشد از جمله اینكه طرفین ایجاب و قبول دارای قصد ایجاد تعهد را داشته باشند و قصد و رضای آنها در محیطی آزاد و سالم و خارج از هر گونه فشار و یا زور نامشروع ایجاد شوددر خصوص اشتباه این اصل كه جهل به قانون رافع مسئولیت نیست به این جهت نیست كه همه افراد در واقع همه قوانین مطلع باشند بلكه وجود این قاعده به علت مصلحت است كه اگر چنین نباشد چاره ای دیگر نیست و جهت ایجاد درنظم در جامعه و حفظ انظباط ایجاب می كند كه بگوییم جهل به قانون رافع مسئولیت نیست .



:: برچسب‌ها: اکراه " اشتباه " حقوق" مدنی "جزا" ,
:: بازدید از این مطلب : 3729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

 

 آیا معاطات در تمام عقود جاری است یا خیر؟

در مسئله معاطات مسلما عقد قلبی کافی نیست بلکه در معاطات لازم است بالفعل باشد با بقول بشرطی که فعل هم اختیاری باشد و صریح در مقصود باشد و معاطات تارة بطریق معاوضه‌ است و تارة بطریق مجانی است و علی ای حال سیره مستمره بر جواز معاطات بوده و هست و چیزی‌ که مورد بحث است اینست که آیا معاطات در تمام عقود و ایقاعات سریان دارد یا بعضی دون‌ بعضی و این مسئله ظاهرا مجمع علیها است که معاطات در تمام عقود و ایقاعات جاری نیست‌ بدلیل آنکه الفاظ مخصوصه و شروط لازمه و قیودی قید شده که بقصد یا بفعل وقوع نخواهد یافت پس اگر زوج بقصد طلاق زوجه خود را از خانه بیرون کرد طلاق واقع نشده و تفریق‌ حاصل نشده و بزوجیت باقی است زیرا باید بلفظ طلاق وهی مطلقه و با قصد و معنی و اختیار در حضور عدلین صیغه جاری شود و در طهر غیر مواقعه باشد با رعایت شرایط و قیود دیگر طلاق واقع شود تا تفریق حاصل گردد و زوجه از قید زوجیت یله و رها شود و مجرد فعل کافی برای حصول تفریق نیست و همچنین در اظهار با رعایت شروط مقرره و یا قصد بگوید انت علی کظهرامی تا ظهار واقع گردد و هکذا در ایلاء و عتق که مجرد فعل کافی‌ نیست از این جهت معاطات را در اینگونه عقود سریان نمیدهند ولی در عقود معاوضه اعم‌ از اینکه در مقام بیع باشد یا صلح یا اجاره معاطات جاری و ساری است و در این جهت‌ اختلافی نیست بلکه اختلاف فقهاء در اینستکه آیا معاطات افاده ملکیت مینماید برای متعاملین‌ یا اباحه تصرف برای آنها میکند جمع کثیری از فقها قائل باباحه شده میگویند معاطات فقط مفید اباحه تصرف است در عوض ولی محققین از علماء امامیه میگویند معاطات افاده ملکیت هم‌ مینماید و ادلهء این دسته قوی است زیرا اگر معاملات معاطاتی را صرفا مفید اباحه بدانیم‌ فقط متعاملین شخصا میتوانند در عین معوض تصرف نمایند و قائم‌مقام آنها را حق تصرف‌ نباشد و خودشان هم فقط حق تصرف در اعیان معوضه داشته باشند و در نماآت حاصله‌ از آن حق مداخله و تصرف نداشته باشند یا اگر اموال متعاوضه بورثه متعاطیین برسد ملک‌ وارث نشود و این مطلب یقینا مخالف مقصود متعاملین معاطاتی است و عقود همیشه تابع‌ قصود است-و کسانیکه معاطات را عبارت از اباحه تصرف در عوض میدانند ناچارند معاطات را در کلیه عقود جاری و ساری بدانند حتی در نکاح دائم یا منقطع زیرا همین طور که در مورد اجارهء معاطاتی برای مستأجر اباحه تصرف در عین مستأجره میشود در نکاح معاطاتی هم‌ تصرف در بضع را باید بلا مانع دانند و حال آنکه اجماع فرقه امامیه است که در نکاح دائم‌ و انقطاع صیغه ایجاب و قبول شرط است بلکه قید عربیت را نیز شرط حتمی و ضروری

 دانسته‌اند برای احتیاط در امر فروج بلکه الفاظ مخصوصه را با شرایط مقرره لازم دانسته‌اند و در سایر معاملات و معاوضه چون عنصر مهم آن تراضی متعاملین است هر گونه لفظی که‌ دال بر تراضی باشد جایز شده است لکن در خصوص نکاح برای احتراز از هرج و مرج قید عربیت و الفاظ مخصوصه شرط شده و بدون رعایت شرائط مقرره اصالة التحریم جاری است‌ بنابراین در نکاح معاطاتی هم اصالة التحریم جاری است و هر گاه بخواهیم معاطات را در عقد نکاح جاری و ساری بدانیم لابد و ناچار میشویم بگوئیم قبل التصرف نکاح قابل فسخ است‌ زیرا در کلیه معاملات معاطاتی قبل التصرف قابل فسخ و بهم زدن است ولی در نکاح دائم‌ اگر شرط فسخ نکاح هم شود بموجب ماده 1096 قانون مدنی عقد نکاح باطل است و فسخ‌ نکاح فقط و فقط در موارد مواد 1121 و 1122 و 1123 قانون مدنی ممکن است علیهذا مسلما معاطات در نکاح جاری نیست-و اما عقود معاوضیه معاطات جاری و ساری است‌ و قائم‌مقام هر عقدی میشود هر چند سیره مستمره که دلیل عمده جواز معاطات است در موضوعات‌ جزئه بمعاملات معاطاتی ناظر و معمول بها است و در معاملات کلی معامله معاطاتی نمیشود جزئیه بمعاملات معاطاتی ناظر و معمول بها است و در معاملات کلی معامله معاطاتی نمیشود ولی از نظر اینکه مدلل گردید که کلیه عقود و ایقاعات از مجعولات و مخترعات شارع نیست و شارع‌ معاملات متعارفه را امضاء و تقریر نموده و بعضی را نهی نموده و برای عقود من حیث الصحه‌ شروط و ارکانی مقرر داشته از بلوغ و رشد و اختیار و برای شروط هم احکامی مقرر فرموده‌ که این شروط و قیود اعتبارات شرعی است و دخلی بمفهوم عقود و ایقاعات ندارد و مدلل‌ گردید که عقود معاوضه توفیقی نیست و اینطور نیست که شارع از روی اراده یک عملی را عقد و دیگری را ایقاع قرار داده باشد بلکه بیع شرعی و لغوی مفهوما یکی است و آن نقل‌ ملک است از مالکی بدیگری بعوض معلوم پس با این بیان میگوئیم این معنی در معامله‌ معاطاتی در امور جزئی و کلی وارد است و چون قصد متعاطیین بر حدوث تملیک است لذا بمعامله معاطاتی ملکیت هم حاصل میشود و فرقی که با سایر معاملات دارد این است که‌ مادامیکه تصرف در عوضین معامله معاطاتی نشده قابل بهم زدن است ولی با تصرف و تلق‌ یکی از عوضین معامله معاطاتی هم محکوم بلزوم میگردد و علی ای حال معاطات هم در مقام‌ عقود لازمه ممکن است واقع شود و هم در عقود جائزه باستثناء مواردی که فوقا اشعار گردید و اگر معاطات در مقام بیع واقع شود تمام شرائط و احکام بیع غیر از صیغه در آن‌ ملحوظ است همینطور که میگوئیم البیعان بالخیار ما لم یفترقا در معاطات مذکور هم این خیار ثابت است-و همچنین سایر خیارات مثل خیار عیب و خیار غبن.مرحوم شهید ثانی فرموده‌ یا باید گفته شود معاطات عقد مستقلی است یا باید تمام احکام بیع را در آن جاری نمود و در باب اینکه آیا قصد تملیک و تملک در معاطات لازم است یا خیر اختلافی شده بعضی‌ از علما قصد تملیک و تملک را شرط دانسته‌اند و قصد انشاء و اباحه را قید نموده‌اند ولی‌ بعقیده فحول از علماء همان فعل متعاطیین و رضای جانبین باخذ عوضین کافی است چنانچه‌ سیرهء مسلمین و غیر مسلمین بر همین نهج بوده و هست و عموم الناس مسلطون علی اموالهم‌ و عموم لا یحل مال امرء الابطیب نفسه دلیل مثبت بر صحت این معامله است



:: برچسب‌ها: تکامل" آمعاطات "تمام "عقود "جاری است"خیر؟" تمدن" بشری "عقود" ایقاعات" ,
:: بازدید از این مطلب : 6606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

 

آیا عقود و ایقاعات محصورند یا غیر محصور و دلائل آن

اولا باید دانست مراد از عقد و ایقاع چیست-عقد بمعنای لغوی عبارتست از بند و بست بین دو نفر یا چند نفر که موجب حدوث تعهدی گردد و بعضی عقد را عبارت از عهد موثق گرفته که بین اللّه و بین العباد بوده و مراد از اوفوا بالعقود را همان عهودی دانسته‌ که در حلال و حرام و اداء فرائض گرفته شده استنادا بقوله تعالی

الذین ینقضون عهد اللّه‌ من بعد میثاقهم

و بعض آیهء

اوفوا بالعقود

را تفسیر نموده‌اند که مراد ولایت علی علیه السلام‌ است-عن الجواد علیه السلام ان رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله عقد لعلی بالخلافة فی عشر مواطن ثم انزل اللّه تعالی یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود و بعضی گفته‌اند مراد از اوفوا بالعقود عقودی بوده که قبل از نزول آیهء شریفه بین الناس بوده است و بعضی عقود ماضیه و عقود مستقبله را در حکم واحد دانسته و لذا کلیه روابط و تعهداتی را که در زمان جاهلیت بوده‌ و میثاق بر آن بسته شده با عقود بعدی را مشمول آیه شریفه دانسته و لازم الوفا میدانند و بعضی مراد از عقودیکه امر تکلیفی بر وفاء بآن شده عبارت از تعهدات معاملاتی دانسته‌ اعم از اینکه عقود تملیکیه باشد یا عقود لازمه و جایزه و تعلیقیه و عقود عرفیه و اذنیه‌ میگویند تماما مشمول اوفوا بالعقود است که وفاء بهر عقدی از عقود را واجب و لازم‌ دانسته‌اند مگر آنکه دلیل خاصی بر عدم لزوم وفاء رسیده باشد اعم از اینکه دلیل دلیل‌ خاص باشد مثل جواز در معاطات قبل التصرف فی العوض و جواز رجوع در هبه و وصیت‌ و وکالت و سایر عقود جایزه یا بموجب دلیل عامی رسیده باشد مثل قاعده نفی ضرر در مور



:: برچسب‌ها: عقود " ایقاعات" محصورند "غیر" محصور"دلائل آن)" ,
:: بازدید از این مطلب : 7847
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

رابطه قصد و رضا

در فقه اسلامی در موارد مختلف قصد و رضا از هم تفکیک شده
است و احکام متفاوتی در مورد آن دو بیان شده است. فقدان قصد در همه عقود و
معاملات، سبب بطلان عقد تلقی شده، قدرت خلاقیت و سازندگی در انعقاد معاملات تنها
به قصد انشاء داده شده است. بر همین اساس، قاعده العقود تابعة للقصود از قواعد
اساسی و مبنایی در فقه معاملات شمرده می‏شود،12 اما چنین اثری در مورد فقدان رضا
وجود ندارد و در عقد اکراهی نبود رضای مالک سبب بطلان نمی‏شود و تنها عقد را
غیرنافذ می‏گرداند.

بنابراین، ماهیت قصد و رضا و تفاوت آن دو در آثار، نشان
دهنده تفکیک و جدائی آنها در فقه اسلامی است. با این حال، برخی از دانشمندان
اسلامی قصد و رضا را درماهیت یکی دانسته یا بین آنها ملازمه‏ای برقرار کرده از جهت
آثار نیز یکسان تلقی کرده‏اند. در این مبحث نخست مفهوم لغوی و اصطلاحی قصد و رضا و
سپس نظریه تفکیک یا عدم تفکیک قصد و رضا را بررسی می‏کنیم: 1ـ قصد در لغت به معنای
در پیش گرفتن راه،13 برخورد دقیقتر به هدف،14 آوردن شی‏ء مورد نظر،15 عزم و توجه
به سوی چیزی به کار رفته است.16 در مفهوم اصطلاحی، قصد عبارت است از عزم متوجه به
انشای التزام و تعهد و منظور از عزم به شئی، اراده قلبی و عقد قلبی بر آن است.17
برخی فقیهان امامیه می‏گویند:18 قصد باید به ابتدای عمل مفروض باشد. آن قسمی از
قصد که قبل از ابتدای عمل19 حاصل شده است عزم نامیده می‏شود و اعتباری ندارد و
اثری بر آن مترتب نیست. در تعبیر دیگری، برخی فقیهان می‏گویند: شوق مؤکدی که منشاء
عمل خارجی می‏شود به اعتبار درونی بودنش، نیت و به اعتبار رفع نمودن تردید، عزم و
به اعتبار پایداری و استقامتش، قصد نامیده می‏شوند.20 همچنین در تفسیر لازم در
اعمال حقوقی گفته می‏شود در جملات انشایی سه نوع قصد باید وجود داشته باشد تا عمل
حقوقی انشائی محقق شود: قصد لفظ، قصد معنای لفظ و قصد انشا و ایجاد معنا. آنچه که
در عالم حقوق منشأ اثر می‏شود قصد انشای عقد است که در مرحله چهارم از مراحل
فعالیت روانی تحقق پیدا می‏کند و با توجه به قدرت خلاق و سازنده خود، وجودی
اعتباری را به وجود می‏آورد. طرف معامله با پیدایش شوق مؤکد به انجام معامله با
قصد سازنده خود مضمون عمل حقوقی را در عالم اعتبار ایجاد می‏کند. به عبارت دیگر
قصد، عزم متوجه به انشای التزام یا انشای دیگر آثار حقوقی است.21

 

 

ادامه مطلب چاپ و نشر پدیدار



:: برچسب‌ها: رابطه" قصد " رضا " فقه "اسلامی" ,
:: بازدید از این مطلب : 3293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

تاثیرات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی سازمان یونسکو در توسعه فرهنگی ایران

چاپ و نشر پدیدار

 

چکیده :

سازمان یونسکو به عنوان تنها سازمان فعال بین المللی در زمینه مسائل فرهنگی وعلمی می باشد که در سطح کشورهای مختلف فعالیت می نماید ، کمیسیون ملی یونسکو در ایران به عنوان نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس است. بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از یونسکو و تأثیر گذاری در آن منوط به حضور عالمانه و هوشمندانه ایران در یونسکو، شناخت دیپلماسی پیچیده بین المللی و ظرفیت های ساختاری وبرنامه ای یونسکو، استفاده از ظرفیت های علمی، فرهنگی، آموزش و ارتباطاتی ایران و برنامه ریزی معطوف به هدف است.

یونسکو، در مقام مرجعی بین المللی درپاسخ به مسائل روزافزون اخلاقی در عرصه های متنوعی چون تجارت جهانی، رسانه ها، محیط زیست، فن آوری ارتباطات، زیست فن آوری و کمک های بشر دوستانه، در پی تدوین و ترویج طرح ها، برنامه ها و اصول راهنمایی است که در عین عام بودن تنوع و ویژگی های جوامع را در نظر بگیرد ، در ایران یونسکو با توجه به اصول و ارزشهای حاکم بر جامعه و همچنین نوع نظام حکومتی روابطی را مبتنی بر خواست طرفین در پیش گرفته است ، در این بین پژوهش حاضر ضمن بررسی فعالیت یونسکو در ایران در سالهای اخیر ، زوایایی از این فعالیتها را در جنبه های گوناگون در سالهای گذشته نیز بررسی می نماید



:: برچسب‌ها: تاثیرات" اجتماعی " فرهنگی " آموزشی" سازمان "یونسکو " توسعه" فرهنگی "ایران" ,
:: بازدید از این مطلب : 8325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395

لینک دانلود جزوه درسی چزوه حقوق و دستمزد 1

 

فهرست مطالب:

 

 

 

اهمیت سیستم حقوق و دستمزد  00000000000000000000000000000000000000000000000000000  1

 

سیستم حقوق و دستمزدpayroll system   0000000000000000000000000000000000000000000  2

 

کنترل داخلی سیستم حقوق و دستمزد 0000000000000000000000000000000000000000000000000  3

 

کارت ساعت 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000  5

 

ماشین ساعت زن0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 5

 

کارت اوقات کار 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000  6

 

دایره حقوق و دستمزد payroll system 000000000000000000000000000000000000000000000 7

 

حسابداری هزینه حقوق و دستمزد payroll system 000000000000000000000000000000000000  9

 

قوانین کار مربوط به حقوق ودستمزد 0000000000000000000000000000000000000000000000000  10

 

کسورات حقوق و دستمزد 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000  19

 

سیستم های حقوق و دستمزد 00000000000000000000000000000000000000000000000000000 30

 

توانایی صدور اسناد مربوط به حقوق و دستمزد 000000000000000000000000000000000000000000 31

 

ثبت تسهیم لیست در موسسات تولیدی  0000000000000000000000000000000000000000000000 32

 

برنامه طراحی شده بوسیله اکسل  00000000000000000000000000000000000000000000000000 35

 

 

 

 

لینک دانلود جزوه درسی چزوه حقوق و دستمزد2



:: برچسب‌ها: لینک ,
:: بازدید از این مطلب : 3245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.

به نام خدا

 

 لینک دانلود رایگان تست حقوق آیین دادرسی کیفری چاپ پدیدار همراه با پاسخ نامه

 

لینک دانلود رایگانپاسخ نامه

 

                                

                                                                                                                                         

         چاپ و نشر پدیدار359566112 09



:: برچسب‌ها: لینک ,
:: بازدید از این مطلب : 3102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.

 

لینک دانلود تست های طبقه بندی اصول فقه چاپ و نشر پدیدار به همراه پاسخنامه

 

 

لینک دانلود پاسخ نامه

1- در وضع تعينی....

1)استعمال مقدم بر وضع است.                                2)وضع مقدم بر استعمال است.

3)وضع مقدم بر استعمال است اما بطور ضمنی لفظ براي معنا وضع شده است.      4)هيچ یک بر ديگري تقدم ندارد.

2- تعدد اللفظ مع‌وحدۃ المعني الحقيقي تعريف كدام مورد است؟

1)حقيقت                 2)ترادف                 3)اشتراك معنوي               4)اشتراك لفظي

3- در مورد حقيقت شرعيه كدام گزينه درست است؟

1)منشاء آن تنها مي‌تواندوضع تعييني الفاظ توسط شارع باشد.            2)معناي شرعي مناسبتي با معناي موضوع له ندارد.

3)منشاء آن استعمالات مجازي بوده است.                       4)چنين چيزي ثابت نشده است.

4- در كدام يك از جملات زير، مشتق تعيين شده به نحو حقيقت، استعمال نشده است؟

1)سال تحصيلي جديد را به دانشمندان آينده مملكت تبريك مي‌گوييم.       2)علي ديروز نشسته بود.

3)آقاي دكتر، قبولي شما در رشته پزشكي مبارك.               4)من فردا مسافر هستم.

5- اگر لفظي غالباً و بدون مناسبت در غير معناي حقيقي استعمال شود آنرا چه گويند؟

1)مرتجل            2)مشترك            3)مشكّك             4)منقول

6- در ماده 318 قانون مدني كه مي‌گويد:‌((هرگاه مالك رجوع كند به غاصبي كه مال مغصوب در يد او تلف شده است آن شخص حق رجوع به غاصب ديگر را ندارد...)) كلمه((يد)) به معني سلطه و تصرف استعمال شده است، اين استعمال...

1)به علت تبادر عرفی حقيقت است.                            2)به علت تبادر عرفی مجاز است.

3)به علت تخصيص حقيقت است.                            4)به علت عدم تبادر مجاز است.

7- هرگاه ترديد نماييم مقصود و مراد متكلم از لفظ به كار رفته، معني حقيقي آن لفظ بوده يا مجازي، تكليف چيست؟

1)فقط رجوع به اصاله الحقيقه و اتخاذ جانب معني حقيقي لفظ

2)رجوع به اصاله الظهورو اتخاذ جانب معني حقيقي لفظ

3)رجوع به هر يك از اصول لفظي و اتخاذ هر يك از معاني حقيقي و مجازي بنابر تبادر عرف

4)رجوع به تبادر عرفی و اتخاذ معني حقيقي لفظ

8- در ماده 944 قانون مدني آمده است: ((اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف يكسال از تاريخ طلاق به همان مرض بميرد زوجه از او ارث می برد، اگر چه طلاق بائن باشد، مشروط بر اينكه زن شوهر نكرده باشد.)) به نظر شما اين ماده مي‌تواند ثمره عملی كداميك از مباحث زير باشد؟

1)حقيقت            2)وضع تعيينی و تعيني              3)مشتق             4)صحيح و اعم

9-كدام گزينه مصداق تعريف واجب مقيد به: (( هو ما يتوقف وجوبه علي وجود مقدماته)) است؟

1)نماز نسبت به وضو 2)روزه براي شخص ناتوان  نسبت به سحري خوردن       3)حج نسبت به استطاعت    4)جهاد نسبت به تهيه سلاح

10- آيا نهي از شي مقتضي فساد آن است؟

1)نهي از شي چه در عبادات و چه در معاملات مقتضي فساد نيست.

2) نهي از شي چه در عبادات  و چه در معاملات مقتضي فساد است.

3) نهي از شي در عبادات مقتضي فساد است اما در معاملات مقتضي فساد نيست.

4)در بعضي از عبادات مقتضي فساد است و در تمام معاملات مقتضي فساد است

11-زوجه به سبب حق حبس مي‌تواند تا قبل از پرداخت مهريه از تمكين در برابر زوج امتناع كند،وجوب تمكين زوجه از چه نوع از انواع وجوب است؟

1)واجب مشروط            2)واجب مطلق                       3)واجب كفايي           4)واجب معلق

12- در مورد واجب موسع كدام يك از نظرات زير صحيح است؟

1)واجب فقط بايد در اول وقت اتيان شود زيرا مقتضي فور است.

2)واجب فقط مختص آخر وقت است ولي اگر در اول انجام گيرد واجب ساقط مي‌شود.

3)واجب در هر قسمت از زمان كه اتيان شود اصالتاً واجب اتيان شده زيرا امر به كل زمان تعلق گرفته است.

4)واجب فقط مختص آخر وقت است كه در صورت اتيان در اول وقت با« بقا مكلف بر تكليف»- ساقط مي‌شود.

13- از اطلاق صيغه امر كدام نوع واجب مستفاد است؟

1)عيني،تعبدي،تعييني،مطلق          2)عيني،توصلي،تخييري،مشروط          3)كفايي،تعبدي،تخييري،مشروط         4)عيني،توصلي،تعييني،مطلق

14- ماده 9 قانون مجازات اسلامي چنين مقرر مي‌دارد:(( مجرم بايد مالي را كه در اثر ارتكاب جرم تحصيل كرده است اگر موجود باشد عيناً و اگر موجود نباشد مثل يا قيمت آنرا به صاحبش رد كند و از عهده خسارات وارده نيز برآید حال پاسخ دهيد كه نوع تكليف مقرر در اين ماده از نظر وقت و زمان انجام امر چه نوع واجبي است؟

1)واجب غير موقت         2)واجب موسع             3)واجب مضيق             4)واجب موقت

15- ماده 341 قانون مدني مقرر مي‌دارد:(( بيع ممكن است مطلق باشد يا مشروط.........)) حال به اين سئوال پاسخ دهيد كه منظور از بيع مشروط چيست؟

1)بيعي كه انعقاد آن مشروط به شرط يا شرايطي باشد.                   2)بيعي كه آثار آ ن مشروط به مقدماتي باشد.

3)بيعي كه انعقاد آن معلق به حصول مقدماتي است                   4)بيعي كه داراي شروط ضمن عقد است.

16- ماده 1103 قانون  مدني اشعار مي‌دارد:((زن و شوهر مكلف به حسن معاشرت با يكديگرن4)) بيانگر.... و ماده116 ق.آ.د.ك مي‌گويد: متهم موظف است در موعد مقرر حاضر شود بيانگر...

1)تكرار بنابر قرائن واوضاع و احوال- فوريت بنابر قرائن و اوضاع و احوال

2)تكرار بنابر تصريح واضع –فوريت بنابر تصريح  واضع

3)مره بنابر قرائن و اوضاع و احوال-تاخير بنابر قرائن و اوضاع و احوال

4)مره بنابر تصريح واضع-تاخير بنابر تصريح واضع

17- ماده 645 ق.م.ا مقرر مي‌دارد: به منظور حفظ كيان خانواده ثبت واقعه ازدواج دايم، طلاق  و رجوع طبق مقررات الزامي است. چنانچه مردي بدون ثبت در دفاتر رسمي مبادرت به ازدواج دائم ، طلاق و رجوع نمايد به مجازات حبس تعزيري تا يكسال محكوم مي‌گردد

(( وجوب ثبت ازدواج، طلاق و رجوع)) كه در اين ماده بيان شده است از حيث تكليف چه نوع وجوبي است؟

1)واجب اصلي             2)واجب تبعي             3)واجب كفايي            4)واجب تخييري

18- نوع دلالت در منطوق غیرصریح و منطوق صریح چگونه است؟

1)دلالت مطابقی- دلالت التزامی  2)دلالت مطابقی- دلالت تضمنی     3)دلالت التزامی- دلالت اقتضا      4)دلالت التزامی- دلالت مطابقی

19-ماده 1185 قانون مدنی مقرر می دارد: (( هرگاه ولی قهری طفل محجور شود مدعی العموم مکلف است مطابق مقررات راجع به تعیین قیم، قیمی برای طفل تعیین کند.)) حال اگر از این ماده چنین استنباط شود که(( هرگاه وصی طفل محجور شود دادستان مکلف به تعیین قیم برای طفل می باشد)) این استنباط مبتنی بر .......... است.

1)مفهوم موافق ماده      2)مفهوم مخالف           3)قیاس اولویت           4)منطوق ماده

20-با فرض داخل بودن غایت در مغیا، منطوق عبارت: (( خواهان می تواند تا اولین جلسه دادخواست خود را مسترد کند.)) چیست؟

1)پس از اولین جلسه نمی تواند دادخواست خود را مسترد کند.       2)تا پایان اولین جلسه می تواند دادخواست خود را مسترد کند.

3)تا قبل از اولین جلسه می تواند دادخواست خود را مسترد کند.         4)قبل از اولین جلسه نمی تواند دادخواست خود را مسترد کند.

21- در کدامیک از مواد قانونی زیر عدد مفهوم دارد؟

1)ماده232 قانون مجازات اسلامی: (( با اقرار به قتل عمد گرچه یک مرتبه هم باشد قتل عمد ثابت می شود.))

2) ماده 334 قانون مجازات اسلامی: (( هرگاه دو نفر با یکدیگر برخورد کنند و در اثر برخورد کشته شوند.))

3) ماده 114 قانون مجازات اسلامی: (( حد لواط با چهار بار اقرار نزد حاکم شرع نسبت به اقرار کننده ثابت  می شود.))       

4) ماده 140 قانون مجازات اسلامی: (( حد قذف برای قذف کننده مرد یا زن هشتاد تازیانه است.))

22-ماده 1314 قانون مدنی می گوید: (( شهادت اطفالی را که به سن 15 سال تمام نرسیده اند فقط ممکن است برای مزید اطلاع استماع نمود....)) مفهوم این ماده نمی تواند چنین باشد که شهادت اطفال بیش از 15 سال (کمتر از 18 سال) ارزش دلیلیت دارد، زیرا ........

1)عبارت این ماده وصف است و وصف مفهوم ندارد.          2) عبارت این ماده لقب است و لقب مفهوم ندارد.

3) عبارت این ماده غایت است و غایت مفهوم مخالف دارد.       4) عبارت این ماده استثناء است و استثناء مفهوم موافق ندارد.

23-در ماده 1240قانون مدنی آمده است: (( قیم نمی تواند به سمت قیمومت، از طرف مولی علیه، با خود معامله کند)) حال اگر پرسیده شود که آیا قیم می تواند اموال محجور را به نمایندگی از طرف او به خود ببخشد؟ که پاسخ منفی است زیرا............

1)با استناد به مفهوم مخالف     2)با استناد به مفهوم موافق ساده     3)با استناد به مفهوم موافق اولویت     4)با استناد به منطوق غیرصریح

24- کدامیک از جملات شرطیه زیر مفهوم دارد؟

1)ماده 92 ق.م.ا : ((هرگاه در اجرای حد جلد بر زن باردار یا شیرده، احتمال بیم ضرر برای حمل یا نوزاد شیرخوار باشد، اجرای حد تا رفع بیم ضرر به تاخیر می افتد.))        

2)اگر اتومبیل خریدی آنرا بیمه کن.

3)اگر در بخش صنعت فعالیت کنی، ثروتمند می شوی             

4)ماده 875ق.م: ((شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است.))

25-ماده 954 ق.م مقرر می دارد: ((کلیه عقود جائزه، بموت احد طرفین منفسخ می شود و همچنین به سفه، در مواردی که رشد معتبر است)). اینکه مطابق این ماده جنون را عامل فسخ بدانیم بر چه اساسی است؟

1)مفهوم مخالف            2)مفهوم موافق اولویت              3)مفهوم موافق ساده           4)منطوق صریح

26- هرگاه خاص مقدمی معارض عام موخری باشد در نظام قضایی ایران چگونه رفع تعارض می گردد؟

1)عام موخر ناسخ خاص مقدم است.                        2)یکی را بر دیگری ترجیح می دهیم.

3)اصل تأخر حادث حاکم است.                       4)خاص مقدم مخصص عام موخر است.

27- در کدام حالت خاص موخر نمی تواند مخصص عام مقدم باشد؟

1)خاص همزمان با عام برسد.                       2)خاص پس از زمان عمل به عام برسد.

3)خاص پیش از زمان عمل به عام برسد.                   4)گزینه های 1 و 3 صحیح است.

28- ماده 397 قانون تجارت: ((قائم مقامی تجارتی ممکن است به چند نفر داده شود، با قید اینکه تا تمام امضاء نکنند تجارتخانه ملزم نخواهد شد .......)) این ماده بیانگر کدام نوع عام است؟

1)عام افرادی                  2)عام مجموعی           3)عام بدلی              4)عام شمولی

29- ماده 319 قانون مدنی: (( اگر مالک، تمام یا قسمتی از مال مغصوب را از یکی از غاصبین بگیرد حق رجوع به قدر مأخوذ به غاصبین دیگر ندارد.)) بیانگر چه نوع عامی است.

1)عام استغراقی          2)عام مجموعی       3)عام افرادی            4)عام بدلی

30- ماده 41 قانون مجازات اسلامی: ((هرکس قصد ارتکاب جرمی کند و شروع به اجرای آن نماید لکن جرم منظور واقع نشود، چنانچه اقدامات انجام گرفته جرم باشد، محکوم به مجازات همان جرم می شود.)) در این ماده مخصص متصل به چه شکلی ظاهر شده است؟

1)استثناء               2)شرط              3)صفت                 4)غایت

31- در کدامیک از موارد زیر تمسک به عموم عام حجیت دارد یا عموم عام از قابلیت استناد نمی افتد؟

1)اجمال مخصص متصل مفهومی با تردید بین اقل و اکثر              2) اجمال مخصص منفصل مفهومی با تردید بین امور متباین

3) اجمال مخصص منفصل مفهومی با تردید بین اقل و اکثر              4) اجمال مخصص متصل مفهومی با تردید بین امور متباین 

32- ماده 348 قانون مدنی مقرر می دارد: (( بیع چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است و یا چیزی که مالیت و منفعت عقلائی ندارد، یا چیزی که بایع، قدرت بر تسلیم آن ندارد باطل است، مگر اینکه مشتری، خود قادر بر تسلّم باشد)) در این ماده عبارت خاص(مخصص) ((مگر اینکه مشتری، خود قادر بر تسلّم باشد.))کدامیک از عمومات مندرج در این ماده را تخصیص می زند؟

1)همه عمومات           2)فقط عبارت آخری              3)فقط عبارت اولی             4)عبارت عام اولی و آخری

33- کدامیک از گزینه های زیر مبیّن تفاوت تخصیص و نسخ نمی باشد؟

1)تخصیص محدودکردن حکم قانون عام نسبت به برخی افراد است ولی نسخ جلوگیری از امتداد زمانی قانون است.          

2)تخصیص باید پیش از فرا رسیدن زمان عمل به عام باشد اما نسخ باید پس از فرا رسیدن زمان به کار بستن عام باشد. 

3)مخصِّص و مخصَّص هر دو باید شرعی باشند اما ناسخ و منسوخ هر دو یا یکی عقلی است.

4)مخصص می تواند متصل یا منفصل باشد امّا ناسخ باید منفصل باشد.

35- اصل 24 قانون اساسی مقرر می دارد: (( نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد.)) این ماده بیانگر چه نوع عامی است؟

1)عام استغراقی     2)عام مجموعی              3)عام بدلی            4)گزینه های 1 و2 صحیح است.

36- ماده 1053 قانون مدنی: (( عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی است.)) عقد در این ماده ..............

1)مطلق عقود را شامل می شود.  2)مقید به عقد نکاح دائم است.        3)مقید به عقد نکاح است.        4)هیچکدام

37- ماده179 قانون مدنی مقرر می دارد: (( شکارکردن موجب تملک است.)) اما در ماده 180 همین قانون آمده است: ((شکار حیوانات اهلی و حیوانات دیگری که علامت در آن باشد، موجب تملک نمی شود.)) در این تعارض و تنافی کدامیک اعمال می شود؟

1)ماده179 ق.م ،چون مطلق است.                    2)ماده180، چون مقید است.

3)ماده180ق.م حمل بر ماده 179ق.م می شود.                   4)هر دو تساقط نموده و به اصول عملیه رجوع می کنیم.

38- آیا حکم مندرج در ماده1117 قانون مدنی شامل عقد منقطع نیز می شود یا خیر؟ چرا؟

ماده 1117 ق.م : ((شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود زن باشد، منع کند.))

1)بلی، به جهت عموم کلمه شوهر و زن                     2)بلی، به جهت اطلاق کلمه شوهر و زن

3)خیر، به جهت در مقام بیان نبودن از جهت مورد سئوال                 4)خیر به دلیل انصراف کلمه شوهر و زن به خصوص نکاح دائم

39- در ماده 132 ق.م که مقرر می دارد: ((کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر به همسایه باشد ....)) کلمه ((کسی)) چه نوع عامی است؟

1)عام افرادی              2)عام بدلی            3)عام مجموعی               4)عام احوالی

40- کدامیک از عبارات زیر صحیح است؟

1)اگر منشاء انصراف غلبه وجودی باشد، مانع تمسک به اطلاق خواهد بود.                           

2)اگر منشاء انصراف غلبه ظهوری باشد،  مانع تمسک به اطلاق نخواهد بود.               

3)اگر منشاء انصراف غلبه استعمال باشد، مانع تمسک به اطلاق نخواهد بود.              

4)اگر منشاء انصراف غلبه وجودی باشد، مانع تمسک به اطلاق نخواهد بود.

41- ماده 843 مقرر می دارد: ((وصیت زیاده بر ثلث ترکه نافذ نیست مگر به اجازه وارث و اگر بعض از ورثه اجازه کند فقط نسبت به سهم او نافذ است)) در این ماده اجازه ورثه چه نوع مقدمه ای است؟

1)مقدمه صحت            2)مقدمه نفوذ               3)مقدمه معد              4)مقدمه وجود

42- کدامیک از ظنون اعتبارش به دلیل انسداد باب علم و علمی و به کمک قرائن و اوضاع و احوال است؟

1)ظن عام                  2)ظن خاص              3)ظن مطلق          4)ظن معتبر

43- اگر چه حاکم شرع، بدوا حق اجبار کسی را بر مطلقه نمودن همسرش ندارد اما در صورت بروز عسر و حرج برای زوجه و مراجعه وی به حاکم، دادگاه می­تواند مطابق ماده 1130 ق.م زوج را اجبار به طلاق نماید. عدم جواز بدوی حاکم و جواز مذکور در ماده یاد شده به ترتیب مصداق کدامیک از موارد ذیل است؟

1)حکم واقعی اولی- حکم واقعی ثانوی                             2) حکم واقعی اولی- حکم ظاهری

3) حکم واقعی ثانوی- حکم ظاهری                                 4) حکم واقعی ثانوی- حکم واقعی اولی

 

44- هرگاه بین حرمت و وجوب عمل تردید داشته باشیم یا در امر و نهی، تردید داشته باشیم، تکلیف چیست؟

1)اتخاذ جانب حرمت                          2)اتخاذ جانب وجوب      

3)تقدم آنکه مهم تر است(ترجیح اهم بر مهم)                 4)تخییر عقلی و تکوینی و اتخاذ جانب هرکدام بنابر برداشت عقل

45- اصل احتیاط در کدام حالت جریان می یابد؟

1)شک در مکلف به                                           

2)شک در مکلف به با دوران بین امور متباین و اقل و اکثر         

3)شک در مکلف به با دوران بین امور متباین محصور و اقل و اکثر ارتباطی   

4) شک در مکلف به با دوران بین امور متباین غیرمحصور و اقل و اکثر استقلالی

46- هرگاه بین بایع و مشتری در مبلغ ثمن اختلاف شود، تکلیف چیست؟

1)با استناد به اصل احتیاط، احتیاط واجب آنست که مشتری باید مبلغ اکثر یا مبلغ مورد نظر بایع را پرداخت کند.

2)با استناد به اصل تخییر، محکمه می تواند در این مورد تخییر نماید.

3)با استناد به اصل برائت در اکثر، مشتری باید مبلغ اقل یا مبلغ اکثر یا مبلغ مورد نظر بایع را پرداخت کند.

4)با استناد به اصل استصحاب (ابقاء ماکان) اصل بر بقاء اکثر در مورد سوال مطروحه است.

47- کدامیک از عبارت زیر صحیح است؟

1)شک در توجه تکلیف به مکلف زمانی محل اجرای اصل برائت است که شک بدوی نبوده و حالت سابقه در آن لحاظ شود.         

2)شک در مکلف به زمانی محل اجرای اصل احتیاط است که تردید دائر بین متباینین باشد.              

3)شک در مکلف به زمانی محل اجرای اصل احتیاط است که در تردید دائر بین متباینین و اقل و اکثر باشد.          

4)شک در توجه تکلیف به مکلف زمانی محل اجرای اصل برائت است که شک بدوی بوده باشد.

48- بموجب قانون مجازات اسلامی ، اگر قتلی در یک نزاع دسته جمعی به وقوع بپیوندد و یقین و ظن به انتساب آن به فرد یا افرادی معین نداشته باشیم، دیه قتل از بیت المال پرداخت می شود. چنین حکمی مبتنی بر کدام اصل از اصول عملیه است؟

1)اصل برائت             2)اصل تخییر               3)اصل احتیاط                  4)اصل اشتغال

49- هرگاه بین زن و شوهر اختلاف شود بر سر اینکه طلاق در طهر مواقعه انجام گرفته یا در طهر غیرمواقعه، تکلیف چیست؟

1)از موارد شک در مقتضی بوده و بر صحت زوجیت استصحاب می کنیم.

2)از موارد شک در مقتضی بوده و بر صحت طلاق استصحاب می کنیم.

3)از موارد شک در رافعیت موجود بوده و بر بقاء زوجیت استصحاب می کنیم.

4)از موارد شک در وجود رافع بوده و بر صحت طلاق استصحاب می کنیم.

50- در صورت وقوع دو حادثه که تاریخ یکی معلوم و دیگری مجهول است، کدام گزینه جاری می شود؟

1)استصحاب عدم هر حادثه تا زمان دیگری                     

2)استصحاب عدم معلوم تا زمان مجهول

3)استصحاب عدم مجهول تا زمان وقوع معلوم                   

4)برای هیچکدام اصل عدمی جاری نمی شود.

51- ماده 421 ق.م مقرر می دارد: ((اگر کسی که طرف خود را مغبون کرده است سپس حاضر شود تفاوت قیمت را بدهد، خیار غبن ساقط نمی شود مگر اینکه مغبون به اخذ تفاوت قیمت راضی گردد.)) حال کدام گزینه صحیح است؟

1)این ماده بر اساس استصحاب بقای حق مغبون تنظیم شده و از مصادیق استصحاب حکم وضعی است.

2)این ماده بر اساس استصحاب بقای حق مغبون تنظیم شده و از مصادیق استصحاب حکم تکلیفی است.

3)این ماده بر اساس استصحاب بقای حق مغبون تنظیم شده و از مصادیق استصحاب موضوعی است.

4) این ماده بر اساس استصحاب بقای حق مغبون تنظیم شده و از مصادیق استصحاب تکلیفی است.

52- اگر شوهری مدعی است که نفقه زوجه اش را پرداخت کرده لیکن دلیلی بر اثبات این ادعا ندارد، در این حالت .........

1)بنابر استصحاب عدمی، پرداخت نشدن نفقه زوجه و مدیون بودن زوج، استصحاب می شود.

2)بنابر استصحاب وجودی، پرداخت شدن نفقه زوجه استصحاب می گردد.

3)بنابر اصل عدم، اصل بر عدم پرداخت نفقه است.

4)هیچ اصلی جاری نمی شود.

53- ماده 1213 قانون مدنی مقرر می دارد: ((مجنون دائمی مطلقاً و مجنون ادواری در حال جنون نمی تواند هیچ تصرفی در اموال و حقوق مالی خود بنماید ولو با اجازه ولی یا قیم خود، لکن اعمال حقوقی که مجنون ادواری در حال افاقه می نماید نافذ است مشروط بر اینکه افاقه او مسلم باشد)) مطابق این ماده:

1) اصل بر عدم جنون است.                                        2) حالت افاقه استصحاب می شود.

3) حالت جنون استصحاب می شود.                    4) عدم جنون مبتنی بر استصحاب عدمی است.

54- تعارض ظاهری دو دلیل چیست؟

1)هرگاه محتوای دو دلیل با یکدیگر در تقابل باشند.    

2)هرگاه مدلول هر یک از دو دلیل، مدلول دیگر را نفی کند.

3)هرگاه محتوی دو دلیل ظهور در عدم امکان جمع میان آن دو داشته باشد.

4)هرگاه دو دلیل متعارض، عرفاً قابل جمع بوده و یا جریان یکی از آنها مانع جریان دیگری نشود.

55- در مورد دو عبارت: ((محاکمات دادگاهها علنی است)) و ((رسیدگی به جرائم اطفال علنی نخواهد بود)) کدامیک از عناوین زیر صادق است؟

1)حکومت دلیل دوم        2)تخصیص       3)تساقط            4)خروج تخصصی دلیل دوم

56- با فرض اینکه قاضی می داند که فلانی قاتل نیست اما او خود اقرار به قتل می کند در اینصورت .................

1)اقرار بر علم و قطع قاضی مقدم است.                      2)علم و قطع قاضی بر اقرار متهم مقدم است.

3)هر دو دلیل معارض تساقط نموده و به اصول عملیه رجوع می کنیم.      4)تقدم مطلوبتر بر  مطلوب یا اهم بر مهم جاری می شود.

57- تزاحم مربوط به مقام .................... و تعارض در مرحله ...................... است.

1)امتثال - امتثال            2)امتثال – تشریع             3)تشریع – امتثال                    4)تشریع - تشریع

58- کدامیک از عبارات زیر صحیح است؟

1)در تعارض اصل برائت و تخییر، اصل بر تقدم اصل برائت است.          2)در تعارض اصل احتیاط و اصل برائت، اصل احتیاط مقدم است.

3)در تعارض اصل استصحاب و قاعده فراغ، اصل استصحاب مقدم است.    4)در تعارض اصول عملیه برائت، تخییر و احتیاط هیچکدام مقدم بر دیگری نیست.

59- هرگاه دو استصحاب با هم تعارض کنند تکلیف چیست؟

1) اگر بین دو استصحاب معارض رابطه سببی و مسببی باشد، استصحاب سببی مقدم است.

2) در هر حال هر دو استصحاب تساقط می نمایند.

3) به موازین دیگر یعنی به دیگر اصول عملیه رجوع می کنیم.

4) گزینه 2 و 3 صحیح است.

60- کدامیک از عبارات زیر صحیح است؟

1)در تعارض بین استصحاب با ظاهر حال، استصحاب مقدم است.           2)در تعارض بین استصحاب با قاعده تجاوز، قاعده تجاوز مقدم است.

3)در تعارض بین استصحاب و قاعده ید، استصحاب مقدم است.       4)درتعارض بین استصحاب و اصل اشتغال، اشتغال مقدم است.

61- در تعارض بین وقفیت سابق و ید فعلی(ذوالید) تکلیف چیست؟

1)بطور مطلق وقفیت سابق مقدم است.                           2)بطور مطلق قاعده ید مقدم است.

3)این دو تعرض نموده و به موازین دیگر من جمله اصول عملیه رجوع می کنیم.      4)اصل بر وقفیت سابق است مگر تصرف مشروع و قانونی به اثبات برسد.

62- از آنجاکه مطابق ماده 39 آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، ادای سوگند بعد از حاضر شدن پروانه وکالت یعنی پس از اتمام دوره کارآموزی وکالت انجام می شود، مجازات مربوط به تخلف از قسم موضوع بند 3 ماده 81 آن آیین نامه شامل حال کسی که مشغول گذراندن دوره کارآموزی است نمی گردد، این وضعیت مصداق کدامیک از موارد ذیل است؟

1)حکومت            2)خروج تخصیصی           3)خروج تخصصی            4)گزینه 1و3 صحیح است.

63- عبارت(( العله تعمُّمَ )) بیانگر کدام مسئله در اصول فقه است؟

1)قیاس                          2)امارات             3)استصلاح              4)اجماع

64- ماده 381 قانون مدنی که مقرر می دارد: (( مخارج تسلیم مبیع به عهده بایع است، مخارج تسلیم ثمن بر عهده مشتری است)) بیانگر چه نوع مقدمی است؟

1)مقدمه وجوبی           2)مقدمه صحت             3)مقدمه واجب       4)مقدمه نفوذ

65- ماده 100 قانون مدنی چنین اشعار می دارد: (( ... اگر خرابی مجرا مانع عبور آب شود مالک خانه ملزم نیست که مجرا را تعمیر کند بلکه  صاحب حق باید خود رفع مانع کند، در این صورت برای تعمیر مجرا می تواند داخل خانه یا زمین شود ......)) این ماده بیانگر کدام مسئله عقلی است؟

1)مستقلات عقلی      2)مقدمه واجب، واجب است.      3)اذن در شیء، اذن در لوازم آنست      4)استلزام عقلی بطور مطلق

66- اصل مثبت حجیت نیست یعنی ...........

1)اصول عملیه حجیت ندارند.                 

2)اصول عملیه نمی توانند مثبت آثار و لوازم عقلی احکام یا موضوعاتی را که ثابت کرده اند، باشند.

3)اصول عملیه نمی توانند مثبت آثار و لوازم شرعی و قانونی احکام یا موضوعاتی را که ثابت کرده اند، باشند.

4)اصول عملیه نمی توانند بطور کلی مثبت آثار و لوازم احکام یا موضوعاتی را که ثابت کرده اند، باشند.

67- ماده 876 قانون مدنی مقرر می دارد: ((باشک در حیات حین ولادت حکم وراثت نمی شود)) این مسئله مبتنی بر .............. است.

1)استصحاب عدمی     2)استصحاب وجودی         3)اصل عدم          4)احتیاط

68- مستفاد از ماده 677 قانون مجازات اسلامی: اتلاف و تخریب مال دیگران ممنوع است و جرم تلقی می شود، اما در شرایط اضطراری و برای حفظ جان انسان مجاز خواهد بود، این دو مسئله معارض به ترتیب بیانگر ............ است.

1)حکم واقعی- حکم ظاهری       2)حکم ظاهری- حکم ثانوی       3)حکم ثانوی- حکم واقعی          4)حکم واقعی- حکم ثانوی

69- ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی چنین اشعار می دارد: (( در صورتی که حق یا دینی بر عهده کسی ثابت شود اصل، بقای آن است مگر اینکه خلافش ثابت شود. ))؛ کدام گزینه در خصوص این ماده صحیح است؟

1)با استناد به اصل برائت می گوئیم مفاد این ماده مقتضی عدم مسوولیت است.

2)با استناد به اصل استصحاب می گوئیم مفاد این ماده مقتضی مسوولیت است.

3)با استناد به اصل عدم می گوئیم مفاد این ماده مقتضی عدم مسوولیت است.

4)با استناد به اصل احتیاط می گوئیم مفاد این ماده مقتضی مسوولیت است.

70- قاعده : (( الجمع مهما امکن اولی من الطرح )) در کدامیک جاری می شود؟

1)تعارض               2)تزاحم                  3)تعارض واقعی                4)تعارض ظاهری

 

 

لینک دانلود 

پاسخنامه مجموعه سوالات درس :  اصول فقه

 

133<td va


:: برچسب‌ها: لینک ,
:: بازدید از این مطلب : 7574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.

به نام خدا

 

لینک دانلود  مجموعه سوالات درس   آیین دادرسی کیفری به همراه پاسخ نامه

 

 

پاسخنامه مجموعه سوالات درس :  آیین دادرسی کیفری

 

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

پاسخ

سوال

 

226

3

201

3

176

1

151

4

126

3

101

1

76

1

51

1

26

1

1

 

227

2

202

4

177

4

152

2

127

1

102

4

77

3

52

2

27

2

2

 

228

3

203

2

178

2

153

1

128

1

103

3

78

1

53

1

28

4

3

 

229

1

204

1

179

4

154

1

129

4

104

4

79

3

54

4

29

3

4

 

230

3

205

2

180

1

155

2

130

2

105

1

80

2

55

3

30

1

5

 

231

4

206

3

181

3

156

1

131

3

106

1

81

4

56

4

31

3

6

 

232

1

207

1

182

1

157

4

132

1

107

2

82

3

57

1

32

-

7

 

233

3

208

4

183

3

158

2

133

1

108

3

83

2

58

3

33

4

8

 

234

 

209

4

184

2

159

3

134

4

109

4

84

3

59

4

34

4

9

 

235

 

210

1

185

1

160

1

135

2

110

1

85

1

60

3

35

1

10

 

236

 

211

2

186

3

161

4

136

4

111

1

86

3

61

2

36

4

11

 

237

 

212

1

187

1

162

2

137

1

112

3

87

1

62

1

37

1

12

 

238

 

213

3

188

-

163

3

138

2

113

1

88

4

63

1

38

1

13

 

239

 

214

4

189

3

164

1

139

1

114

4

89

1

64

3

39

3

14

 

240

 

215

1

190

-

165

4

140

3

115

3

90

2

65

4

40

1

15

 

241

 

216

3

191

1

166

3

141

1

116

3

91

3

66

1

41

2

16

 

242

 

217

2

192

1

167

4

142

2

117

1

92

4

67

4

42

4

17

 

243

 

218

4

193

4

168

1

143

3

118

2

93

1

68

4

43

3

18

 

244

 

219

1

194

1

169

4

144

4

119

2

94

3

69

2

44

1

19

 

245

 

220

3

195

3

170

3

145

1

120

4

95

2

70

3

45

3

20

 

246

 

221

1

196

1

171

1

146

3

121

3

96

4

71

1

46

4

21

 

247

 

222

2

197

2

172

1

147

3

122

4

97

1

72

3

47

1

22

 

248

 

223

4

198

4

173

2

148

1

123

1

98

3

73

1

48

2

23

 

249

 

224

3

199

3

174

4

149

3

124

1

99

2

74

2

49

3

24

 

250

 

225

1

200

1

175

2

150

4

125

2

100

3

75

2

50

2

25

                                

    * سوال  142  اصلاح گردد.                                                                                                                                       موفق باشید

* سوال 168 اصلاح گردد.                 چاپ و نشر پدیدار359566112 09



:: برچسب‌ها: لینک" دانلود" مجموعه" سوالات" درس " آیین" دادرسی" کیفری " همراه" پاسخ "نامه "چاپ "نشر "پدیدار " ,
:: بازدید از این مطلب : 3111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : میثم خسروی
ت : جمعه 18 تير 1395
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی